Logo 1%

PrzekaĆŒ 1% naszej organizacji

Logo OPP


Logo 1%
Dołącz do nas na Facebooku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRAWO I NIEPEŁNOSPRAWNI luty 2025

 

Waloryzacja znana, emerytury w górę

 Rzeczpospolita z dnia 12.02.2025 roku
Dorota Gajos-Kaniewska
 
Czytamy:
"Świadczenia wzrosną od marca o 5,5 proc. To prawdopodobnie ostateczna wysokość podwyżki, bo GUS podał już wszystkie kluczowe dane.
Coroczny wzrost emerytur i rent zależy od dwóch czynników: inflacji oraz realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku. We wtorek GUS podał drugi z wymienionych wskaźników, a wcześniej (w styczniu) tzw. inflację emerycką. Tym samym można już podać ostateczną wysokość waloryzacji świadczeń od marca br. Przypomnijmy, że jej celem jest zrekompensowanie utraty realnej wartości emerytur i rent z powodu inflacji. Im wyższa ta ostatnia, tym wyższa jest waloryzacja.
Ustawowy mechanizm
Wskaźnik waloryzacji jest wyliczany na podstawie wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym powiększonego o co najmniej 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym. W ubiegłym roku rząd zdecydował, że w 2025 r. wskaźnik ten zwiększy się jedynie o ustawowe minimum - 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. w stosunku do 2023 r.
Dodajmy, że zgodnie z ustawą o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych może być średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów (tzw. inflacja emerycka) albo średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Ustala się je na podstawie nieco innych danych, gdyż ustawodawca wyszedł z założenia, że model konsumpcji i struktura przeciętnych wydatków emerytów różnią się od tych w pozostałej części społeczeństwa. Jednak przy wyliczeniu waloryzacji świadczeń dla emerytów i rencistów pod uwagę brany jest wyższy z tych wskaźników.
Mniej niż w 2024 r.
Już wiadomo, że wskaźnik waloryzacji emerytur będzie w tym roku niższy niż rok temu. Podana przez GUS w styczniu inflacja średnioroczna w 2024 r. wyniosła 3,6 proc. (11,4 proc. rok wcześniej) i tyle samo wyniosła średnioroczna inflacja emerycka (rok temu - 11,9 proc.).
Z kolei realny wzrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w 2024 r. w stosunku do 2023 r. wyniósł 9,5 proc., 20 proc. z tej wartości to 1,9.
W 2025 r. waloryzacja wyniesie więc 5,5 proc. (3,6 + 1,9). Ostateczny wzrost jest więc nieznacznie niższy od wskaźnika wcześniej prognozowanego (najczęściej szacowano, że wyniesie 5,82 proc.) i wyraźnie niższy od ubiegłorocznego - 12,12 proc. (tak wysoki poziom w ubiegłym roku wynikał ze wspomnianej wysokiej inflacji w 2023 r.).
Formalnie ostateczny wskaźnik waloryzacji emerytur i rent minister rodziny, pracy i polityki społecznej poda w komunikacie, który musi być opublikowany w Monitorze Polskim.
Przypomnijmy, że niewysoki poziom tegorocznej waloryzacji emerytur i rent dostrzega Ministerstwo Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej. W grudniu trwała dyskusja o trzech różnych rozwiązaniach tej kwestii. Padła propozycja wprowadzenia wyższego udziału realnego wzrostu wynagrodzeń we wskaźniku waloryzacji (nawet 50 proc.). Resort rodziny obliczył, że przy zastosowaniu 50 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia zamiast 20 proc. waloryzacja w 2025 r. wyniosłaby 8,55 proc.
Drugi pomysł to wprowadzenie waloryzacji procentowo-kwotowej, z podwyżką na gwarantowanym poziomie określonego procentowo parametru (np. 10 proc. najniższej emerytury). Trzeci wariant to całkowita zmiana mechanizmu waloryzacji z procentowo-płacowej na waloryzację płacową".
 
 ***
 

100 proc. dofinansowania do studiów podyplomowych "Sztuczna Inteligencja i Nowe Technologie" na Uniwersytecie Pomorskim w Słupsku

Einformator portalu www.niepelnosprawni.pl 06.02.2025
Autor: inf. pras.
 
Czytamy:
"Jeśli masz orzeczenie o niepełnosprawności i chciałbyś wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy - studiuj z nami dzięki pełnemu sfinansowaniu Twojej nauki ze środków PFRON w ramach programu "Aktywny samorząd".
1. Kto może ubiegać się o dofinansowanie?
Dofinansowanie w ramach Modułu II programu "Aktywny samorząd" Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) jest dostępne dla:
- Osób posiadających aktualne orzeczenie o niepełnosprawności.
- Osób aktywnych zawodowo (pracujących, prowadzących działalność gospodarczą lub planujących podjęcie zatrudnienia).
- Osób podejmujących lub kontynuujących studia wyższe w Polsce (licencjackie, magisterskie, doktoranckie oraz studia podyplomowe).
- Osób, które nie mają zaległości wobec PFRON z tytułu wcześniejszych dofinansowań.
2. Zakres dofinansowania
- Koszty czesnego - do 4 400 zł na semestr (w uzasadnionych przypadkach więcej).
- Dodatkowe wsparcie - do 1 650 zł na semestr na pokrycie kosztów związanych ze studiami (np. podręczniki, materiały dydaktyczne, dojazdy).
- Środki mogą być przekazane bezpośrednio na konto operatora studiów, czyli Pracowni AI, lub na konto wnioskodawcy (zależnie od warunków umowy).
3. Harmonogram naboru wniosków na 2025 rok
1 marca - 31 marca 2025 r. - nabór dla osób rozpoczynających studia 1 marca 2025.
Wnioski należy składać wyłącznie w tym terminie. Po jego upływie aplikacja nie będzie możliwa.
4. Jak złożyć wniosek?
Opcja 1: Online przez System Obsługi Wsparcia (SOW) (zalecane)
1. Wejdź na stronę: https://sow.pfron.org.pl.
2. Zarejestruj konto lub zaloguj się, jeśli posiadasz już konto.
3. Wybierz właściwy powiat/miasto, do którego należy Twój PCPR/MOPR.
4. Znajdź i wypełnij wniosek w ramach programu "Aktywny samorząd" - Moduł II” (dofinansowanie do nauki na poziomie wyższym).
5. Załącz wymagane dokumenty.
6. Wyślij wniosek online i czekaj na informację zwrotną.
Opcja 2: Osobiście w PCPR/MOPR. Jeśli nie masz dostępu do internetu lub potrzebujesz wsparcia:
1. Udaj się do właściwego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR) lub Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (MOPR).
2. Poproś o papierowy wniosek i wypełnij go na miejscu.
3. Dołącz wymagane dokumenty i złóż wniosek osobiście.
5. Wymagane dokumenty:
- Orzeczenie o niepełnosprawności - kopia aktualnego dokumentu.
- Zaświadczenie o przyjęciu na studia - od Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku.
- Dokument potwierdzający wysokość czesnego - faktura proforma (wystawiona przez Pracownię AI / Amicus Media).
- Dowód osobisty - kopia do wglądu.
- Numer konta bankowego - na które ma zostać przelane dofinansowanie (jeśli nie jest przekazywane bezpośrednio na operatora studiów).
6. Oczekiwanie na decyzję i podpisanie umowy
Czas rozpatrywania wniosku: 3-6 tygodni.
Po pozytywnej decyzji: otrzymasz umowę do podpisania, określającą warunki dofinansowania. Wypłata środków: następuje po podpisaniu umowy i spełnieniu wymaganych formalności.
7. Rozliczenie dofinansowania i kolejne semestry
Po zakończeniu semestru konieczne jest dostarczenie zaświadczenia o zaliczeniu przedmiotów, aby uzyskać dofinansowanie na kolejny semestr. W przypadku rezygnacji ze studiów lub ich nieukończenia PFRON może wymagać zwrotu przyznanych środków.
8. Jak możemy pomóc?
- Oferujemy pełne wsparcie w procesie składania wniosków - od przygotowania dokumentacji po kontakt z PCPR/MOPR.
- Skontaktuj się z nami - pomożemy Ci wypełnić wniosek i przejść przez całą procedurę.
- Możemy dostarczyć Ci gotowe dokumenty i instrukcje, aby maksymalnie uprościć cały proces.
9. Dlaczego warto?
Jednym z naszych wykładowców jest Piotr Gałka, prawnik i ekspert w dziedzinie prawa technologicznego, który po rozległym udarze pnia mózgu wykorzystał AI, by wrócić do pełnej aktywności zawodowej. Dzięki technologii i sztucznej inteligencji, mimo poważnych ograniczeń w mowie i ruchu, prowadzi firmy, wykłada i angażuje się w edukację.
Jest dowodem na to, że AI nie zastępuje ludzi - ale daje narzędzia, by robić więcej i lepiej, niezależnie od ograniczeń. Na naszych studiach nauczysz się, jak wykorzystać AI do automatyzacji codziennej pracy, zarządzania informacjami i zwiększania efektywności.
- Pracuję po 10 godzin dziennie, prowadzę dwie firmy, a nawet nagrywam podcast… wykorzystując AI do generowania mojego głosu sprzed udaru. To pokazuje, jak technologia może wspierać osoby z niepełnosprawnościami. Studia w Pracowni AI to szansa, by nauczyć się tego na własnej skórze. Polecam! - Piotr Gałka
10. Gdzie uzyskać dodatkowe informacje?
Na naszej stronie internetowej www.pracownia.ai
lub napisz albo zadzwoń do nas - pomożemy Ci ze wszystkim formalnościami:
pracownia@pracownia.ai + 48 566 566 117"
 
 ***
 

Będzie można więcej dorobić do renty

E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 17.02.2025
Autor: oprac. MR
Źródło: money.pl
 
 Czytamy:
 "Od 1 marca 2025 r. zmienią się limity dorabiania do renty. Będą one obowiązywać do 31 maja 2025 r.
Zgodnie z informacją, którą podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Przeciętne wynagrodzenie w IV kwartale 2024 roku wyniosło 8 477,21 zł. Ma to wpływ na limity dorabiania do renty.
Jakie kwoty?
Zmniejszenie świadczenia (emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy) następuje, gdy przekroczy się 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, a zawieszenie - po przekroczeniu 130 proc. Z kolei renciście socjalnemu świadczenie zostanie zawieszone już po osiągnięciu 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
Od 1 marca br. kwota przychodu odpowiadająca:
1. 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za I kwartał 2025 r. wynosi 5934,10 zł
2. 130 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za I kwartał 2025 r. wynosi 11 020,40 zł".
 
 ***
 

Wsparcie asystentów budzi wątpliwości

Rzeczpospolita z dnia 24.01.2025 roku
Nadia Senkowska
 
Czytamy:
"Decyzja o przyznaniu asystenta osobie niepełnosprawnej nie może być uzależniona od jej wieku.
W połowie stycznia minął termin zgłaszania przez organizacje społeczne, związki zawodowe, urzędy i wojewodów uwag do projektu ustawy o asystencji osobistej.
Już sama jej nazwa wskazuje, że nowe przepisy mają zagwarantować osobom z niepełnosprawnościami stałe i finansowane przez państwo wsparcie wykwalifikowanych asystentów - w szkole i pracy, w prowadzeniu życia społecznego i przy wykonywaniu czynnościach medyczno-pielęgnacyjnych.
Kryterium wieku
W projekcie przygotowanym z inicjatywy pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych Łukasza Krasonia wprowadzono jednak kryterium wieku, co spotkało się z krytyką rzeczniczki praw dziecka, rzecznika praw obywatelskich i prezydium Komisji Krajowej NSZZ Solidarność. Jeśli bowiem przepisy wejdą w życie, nastolatkom od 13. roku życia przysługiwało będzie miesięcznie maksymalnie 80 godzin z asystentem, zaś dorosłym - 240 (choć tylko tym, którzy nie ukończyli 65 lat).
Według RPD Moniki Horny-Cieślak asystentów powinny "dostać" już dzieci siedmioletnie, które zaczynają edukację szkolną, zaś w projekcie próżno szukać uzasadnienia dla prawie dwukrotnie wyższej granicy wieku. W to, że maksymalny nawet zakres godzin wsparcia wystarczy osobom z najpoważniejszymi niepełnosprawnościami, wątpi RPO (zaś prezydium Solidarności apeluje, aby grupie tej przyznać ich więcej).
RPO - podobnie jak Solidarność - również nie zgadza się na wprowadzenie kryterium wiekowego. Decyzję o wykluczeniu osób starszych prof. Marcin Wiącek postrzega jako pokłosie stereotypowego myślenia, jakoby te powyżej 65. roku życia nie musiały już funkcjonować na rynku pracy, a tym samym nie potrzebowały wsparcia.
Status asystentów
RPO ma też wątpliwości co do czynności medyczno-pielęgnacyjnych, które miałby wykonywać asystent, a które rozpisane zostałyby w osobnym rozporządzeniu - tym, którego dzisiaj jeszcze nie ma, więc trudno przewidywać, które zostaną w nim uwzględnione.
RPO zwraca też uwagę na niejasności odnośnie do statusu asystenta, którego osoba z niepełnosprawnością zatrudni sama - a taką możliwość zagwarantuje jej ustawa. W praktyce oznaczało to będzie pominięcie w tym procesie pośrednictwa "realizatora", czyli np. powiatu zobowiązanego do zapewnienia wsparcia swojemu mieszkańcowi. Ale nie da gwarancji, że ma on odpowiednie doświadczenie. Zdaniem prof. Wiącka może doprowadzić to do niebezpiecznych dla zdrowia i życia podopiecznego sytuacji i "zasysania" takich asystentów do systemu, umożliwiając pracę w zawodzie.
RPD ma też wątpliwości, czy członkowie dalszej rodziny powinni zostać pozbawieni możliwości pracy jako asystenci swoich bliskich. Celem ustawy jest też bowiem odciążenie tych, na których spadł ciężar opieki (w praktyce - głównie rodziców i małżonków), przez co niejednokrotnie "wypchnięci" zostali oni z rynku pracy.
- W przypadku posiadania odpowiednich kwalifikacji brak jest uzasadnienia do rozciągania zakazu asystencji na dalszych członków rodziny. Należy też wybór w tym zakresie pozostawić rodzinie - uważa Monika Horna-Cieślak.
Sensu w zabranianiu obejmowania funkcji asystenta przez krewnego nie widzi też Solidarność - mimo że jej prezydium uznaje, iż sama ustawa ma pomóc odzyskać niezależność nie tylko osobom z niepełnosprawnościami, ale też im najbliższym.
Opinie RPD, RPO i Solidarności przekazano ministrze rodziny".
Etap legislacyjny: opiniowanie
 
 ***
 

Potrzebna będzie roczna vacatio legis na przygotowania do wprowadzenia asystencji

 Grzegorz Rodziewicz , oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 17 lutego 2025 r.
Czytamy:
"Nowe zadania związane z zapewnianiem usług asystencji mają zupełnie odmienny charakter niż te, które do tej pory były realizowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z tego powodu organ nalega na wprowadzenie zmian dotyczących ich wykonywania oraz zapewnienie odpowiedniego czasu na przygotowanie się do nich - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Tak wynika z uwag zgłoszonych przez tę instytucję do projektu ustawy o asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami. Jego przepisy przewidują, że ZUS m.in. będzie: prowadził system teleinformatyczny służący do obsługi asystencji, finansował ubezpieczenie asystentów od odpowiedzialności cywilnej i następstw nieszczęśliwych wypadków, przekazywał środki realizatorowi tej usługi lub jej bezpośredniemu użytkownikowi, jeśli będzie on sam zatrudniał asystenta, a także będzie miał prawo żądać od nich dokumentów potwierdzających wykonywanie umowy o świadczenie asystencji.
ZUS podkreśla, że są to obowiązki, które diametralnie różnią się od tych, które obecnie wykonuje, i że nie ma żadnych doświadczeń, zbliżonych procedur czy komórek organizacyjnych pozwalających np. kontrolować informacje przedstawiane przez realizatorów i użytkowników usługi. Podjęcie tych zadań wymagałoby więc zatrudnienia od kilkunastu do kilkudziesięciu nowych pracowników na jeden powiat, co oznaczałoby wzrost zatrudnienia o 3-4 tys. osób oraz konieczność poniesienia dodatkowych nakładów finansowych. Dlatego w ocenie samego zakładu powinien on pełnić rolę swoistego operatora finansowego. Jednocześnie ZUS proponuje wprowadzenie takiego trybu postępowania, w którym realizator lub użytkownik będzie zakładał konto w systemie teleinformatycznym asystencji. Będzie w nim ewidencjonował zrealizowane godziny asystencji w wyznaczonym terminie, np. do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym. Na tej podstawie system automatycznie będzie obliczał należną do wypłaty kwotę wynagrodzenia za wykonaną usługę, a ZUS w określonym terminie będzie ją przekazywał na konto realizatora lub użytkownika asystencji".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 17 lutego 2025 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

Rafał Brzoska wskazał absurd do likwidacji. Przepis z 1997 roku dotyczy niepełnosprawności

Rynek Zdrowia, Money.pl 20 lutego 2025 r.
 Autor: oprac. MCD
 
Czytamy:
"Szef InPostu i lider zespołu, który pracuje nad przygotowaniem propozycji do deregulacji, Rafał Brzoska, wskazał w rozmowie Money.pl na potrzebę zmiany zapisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej. - Orzeczenia są wydawane na czas określony lub nieokreślony. Na tysiąc zgłoszeń do nas trafiły trzy czy cztery przypadki osób bez nogi, bez ręki, które nadal są wzywane, żeby udowodnić swoją niepełnosprawność - mówi.
- To jest po prostu skandal, który wiele rządów od 1997 r. miało szansę zderegulować, a jednak tego nie zrobiło - komentuje Rafał Brzoska. W wywiadzie dla Money.pl zaznacza, że jego ambicją jest, aby "do 1 czerwca przedstawić 100, 200, a nawet 300 dobrych propozycji".
- One uwierają nie tylko biznes, bo bardzo wiele z nich to są zgłoszenia osób prywatnych, które na co dzień zderzają się z absurdami prawnymi i biurokratyczną machiną - tłumaczy".
 
 ***
 

Wiceminister Krasoń: ruszyły prace nad nowym systemem orze kania o niepełnosprawności

E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 10.02.2025
Autor: PAP
 
Informacja może zainteresować wiele osób, zwłaszcza młodszych. Czytamy:
"Ruszyły prace nad nowym systemem orzekania o niepełnosprawności, jego główna część ma powstać do połowy 2027 r. - poinformował PAP wiceminister rodziny Łukasz Krasoń. Podkreślił, że na samo przebudowanie systemu monitoringu orzekania trafi ze środków unijnych prawie 200 mln zł.
Nowy system orzecznictwa jest długo oczekiwaną reformą, o którą od lat apelują środowiska osób z niepełnosprawnością. Na potrzebę wdrożenia zmian zwracał uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich. W wystąpieniu do ministerstwa rodziny ze stycznia 2025 r. Marcin Wiącek przypomniał, że obecnie jest kilka systemów orzekania, a prace nad ich ujednoliceniem do dziś nie zostały ukończone.
Prace ruszyły!
Wiceminister rodziny, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych Łukasz Krasoń poinformował PAP, że "finalizowane są prace przygotowawcze w sprawie projektu, którego celem będzie nowy, lepszy system orzekania o niepełnosprawności w Polsce".
"Prawie 200 milionów złotych z Unii Europejskiej przekażemy na prace analityczne i przygotowanie nowego systemu EKSMOoN, czyli głównego teleinformatycznego systemu monitoringu orzekania o niepełnosprawności" - przekazał Krasoń. Zapowiedział, że "w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat ten system zostanie kompletnie przebudowany".
"Prace ruszyły. To jest proces zaplanowany do pierwszej połowy 2028 roku, ale ta główna część dotycząca nowego systemu - wedle planów - ma powstać do połowy 2027 roku, czyli jeszcze przed planowanymi wyborami parlamentarnymi. Mam wielką nadzieję, że tak się stanie" - podkreślił wiceminister.
Dodatek dopełniający dla pozostałych rencistów
Szerokie dyskusje wzbudza też uchwalona w ubiegłym roku nowelizacja ustawy w sprawie dodatku dopełniającego do renty socjalnej w wysokości 2520 zł. Jest to dodatkowe świadczenie pieniężne przysługujące osobom uprawnionym do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji.
Podczas prac parlamentarnych senackie biuro legislacyjne podnosiło kwestie zgodności przepisów z konstytucją, a konkretnie z zasadą równości. Jak argumentowano, wsparcia nie przyznano osobom niezdolnym do samodzielnej egzystencji, które są uprawnione do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, mimo że są w podobnej sytuacji. Wiceminister Krasoń zapowiedział, że grupa uprawnionych do dodatku będzie rozszerzona.
"Jeszcze w listopadzie poprzedniego roku złożyliśmy wniosek o wpis do wykazu prac legislacyjnych rządu projektu poszerzającego grupy pobierające dodatek dopełniający o osoby całkowicie niezdolne do samodzielnej egzystencji, które są uprawnione do innych rent niż renta socjalna" - poinformował.
Blisko 60 świadczeń
Pełnomocnik rządu zaznaczył, że obecnie toczą się prace analityczne przy KPRM-ie w sprawie przeglądu świadczeń dla osób z niepełnosprawnościami tak, aby znaleźć możliwości finansowania tego typu dodatku także dla innej grupy.
"Mamy dziś blisko sześćdziesiąt świadczeń kierowanych do osób z niepełnosprawnościami - pieniężnych, niepieniężnych, różnych upustów. To jest bardzo duża liczba, a środki, które idą na ten cel to rocznie blisko sześćdziesiąt miliardów złotych. Mamy też pięć systemów orzekania. To trzeba uporządkować" - podkreślił.
Pierwsza wypłata dodatku dopełniającego ma nastąpić w maju 2025 r. w terminach płatności rent socjalnych, z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r. Świadczenie ma trafić do około 130 tys. osób. W sumie rentę socjalną pobiera około 300 tys. osób".
 
 ***
 

Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej

 E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 21.02.2025
Autor: inf.pras.
Źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
 
 Czytamy:
 "Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z pełnym zrozumieniem przyjmuje głosy obywateli, wyrażających swoje obawy dotyczące systemu orzekania o niepełnosprawności. Od początku kadencji obecnego rządu priorytetem stało się wdrożenie zmian, które rozwiążą problemy osób z niepełnosprawnościami w tym obszarze. W czwartek, 20 lutego 2025 r., Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania w Polsce oraz uporządkowania systemu świadczeń".
Następny fragment:
"Jego głównym celem jest opracowanie i wdrożenie nowoczesnych, zintegrowanych procedur orzeczniczych, wspartych narzędziami informatycznymi, oraz stworzenie spójnego systemu świadczeń dostosowanego do indywidualnych potrzeb obywateli. Alokacja środków na ten cel wynosi 180 mln zł, a realizacja projektu ruszy już w III kwartale 2025 r.
Założenia projektu:
- Wdrożenie kompleksowego modelu orzecznictwa i nowego systemu świadczeń,
- Przeszkolenie około 2000 specjalistów orzekających oraz ponad 1000 pracowników administracyjnych,
- Ujednolicenie procedur oceny w różnych instytucjach orzeczniczych,
- Usprawnienie obsługi osób z niepełnosprawnościami poprzez wdrożenie nowoczesnego systemu informatycznego,
- Skrócenie procesu orzeczniczego i zapewnienie większej spójności decyzji w skali kraju".
Cała publikacja pod adresem wskazanym na wstępie. e
 
 ***
 

 Pełnomocnik Rządu: wprowadzenie systemowej asystencji osobistej to nasz priorytet

E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 11.02.2025
Autor: PAP
Źródło: PAP
 
 Czytamy obszerny fragment rozmowy:
 "Wprowadzenie systemowej asystencji osobistej jest priorytetem, tworzymy kompletnie nową gałąź gospodarki, kompletnie nowy zawód - powiedział PAP wiceminister rodziny, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych Łukasz Krasoń. Dodał, że docelowy koszt usług asystenckich to rocznie nawet 10 mld zł.
Polska Agencja Prasowa: Panie ministrze, eksperci podkreślają, że wprowadzenie systemowej asystencji osobistej to jedno z najpilniejszych wyzwań w polityce społecznej na ten rok. Na jakim etapie jest wdrożenie tego rozwiązania?
Łukasz Krasoń: Zdecydowanie zgadzam się, że asystencja osobista jest priorytetem i jednym z fundamentów polityki społecznej ukierunkowanej na wsparcie osób z niepełnosprawnościami. Prace nad ustawą rozpoczęliśmy w ubiegłym roku. W czasie konsultacji, które zakończyliśmy 15 stycznia wpłynęło ponad tysiąc uwag od różnych instytucji, NGO-sów i od osób prywatnych - to jeden z najlepiej skonsultowanych projektów ustaw, jakie były w Polsce, przynajmniej jeśli chodzi o politykę społeczną.
PAP: Czy uwagi, które były zgłaszane w konsultacjach, będą miały przełożenie na ostateczną wersję projektu, który trafi pod obrady Rady Ministrów?
Ł.K.: Tak, wprowadzamy właśnie wiele uwag, które otrzymaliśmy m.in.z konsultacji publicznych, jak również z uzgodnień międzyresortowych. Choćby zgłaszana przez Ministerstwo Finansów potrzeba dookreślenia mechanizmów kontrolnych realizacji asystencji osobistej. Chodzi o sposoby weryfikacji, czy usługa jest faktycznie realizowana i czy publiczne pieniądze są dysponowane w sposób należyty. Mamy również wiele ciekawych uwag od samorządów, dotyczących m.in.naszej propozycji, aby to powiat był gwarantem usługi asystencji. To ważne, aby w pracach nad projektem wypowiadali się ci, którzy będą tę usługę realizować, bo również od ich fachowości będzie zależało, czy za jakiś czas będziemy mogli powiedzieć o sukcesie tej ustawy".
 
 ***
 

Niepełnosprawność nie zawsze oznacza niezdolność do pracy

 E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 26.02.2025
autor: inf. prasowa
 
 Czytamy fragmenty publikacji:
 "Niepełnosprawność i niezdolność do pracy to dwa zupełnie odmienne orzeczenia, wydawane przez różne instytucje i w innym celu. Warto o tym pamiętać, by wiedzieć, gdzie uzyskać dane orzeczenie oraz z jakich świadczeń czy ulg można korzystać.
Osoba niepełnosprawna nie zawsze jest niezdolna do pracy. Natomiast każda osoba z orzeczoną niezdolnością do pracy jest osobą niepełnosprawną. Jakie ma to znaczenie w praktyce? Osoba, która porusza się na wózku inwalidzkim, a więc niewątpliwie osoba z niepełnosprawnością, nie musi być niezdolna do pracy, bo może być doskonałym fachowcem np. grafikiem komputerowym, dziennikarzem, pracownikiem infolinii, czy też naukowcem".
Następny fragment:
"W Polsce funkcjonują dwa systemy orzecznictwa lekarskiego: orzekania o niepełnosprawności oraz orzekania o niezdolności do pracy dla celów świadczeń emerytalno-rentowych. Systemy te zdecydowanie różnią się od siebie zarówno celami, jak i zasadami.
Zadaniem systemu orzekania o niepełnosprawności jest stwierdzenie naruszenia sprawności organizmu i określenie stopnia niepełnosprawności (znaczny, umiarkowany lub lekki), która oznacza niezdolność do wypełniania pewnych ról społecznych. Zaliczenie do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie wyklucza możliwości zatrudnienia takiej osoby u pracodawcy niezapewniającego warunków pracy chronionej. Wystarczy przystosowanie przez pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej lub będzie wykonywana praca zdalna.
Orzeczenia o niepełnosprawności wydawane są dla potrzeb rehabilitacji zawodowej, społecznej, zatrudniania osób niepełnosprawnych oraz przyznawania im ulg (np. przy rozliczaniu podatku) i różnego rodzaju uprawnień (karta parkingowa). Orzeczenia w tej kwestii wydają powiatowe lub miejskie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności.
Natomiast orzeczenie o niezdolności do pracy jest wydawane na podstawie innych przesłanek, niż ustalenie stopnia niepełnosprawności, a także przez inne instytucje, w tym ZUS. Mają one odmienne podstawy prawne i nie wywołują takich samych skutków.
Orzeczenie o niezdolności do pracy wydawane jest przez lekarzy orzeczników ZUS na podstawie badania i przedstawionej dokumentacji medycznej. Takie orzeczenie daje podstawę do ubiegania się o świadczenia i dodatki do świadczeń wypłacanych przez Zakład, m.in. rentę z tytułu niezdolności do pracy, rentę socjalną, rentę dla inwalidów wojennych i wojskowych, dodatek pielęgnacyjny.
Co ważne lekarze orzecznicy ZUS wydając orzeczenie stwierdzają niezdolność do pracy, a nie niepełnosprawności, gdyż nie każdy niepełnosprawny jest niezdolny do pracy. Przy ocenie stopnia i przewidywanego okresu niezdolności do pracy uwzględnia się stopień naruszenia sprawności organizmu, możliwości przywrócenia niezbędnej sprawności dzięki leczeniu i rehabilitacji oraz możliwość wykonywania dotychczasowej pracy lub podjęcia innej oraz celowość przekwalifikowania zawodowego. Za niezdolną do pracy uznaje się osobę, która całkowicie lub częściowo utraciła zdolność do pracy zarobkowej z powodu naruszenia sprawności organizmu i nie rokuje odzyskania tej zdolności po przekwalifikowaniu. Najczęściej niezdolność do pracy jest orzekana na okres do 5 lat. Trwałą niezdolność do pracy orzeka się, jeżeli według wiedzy medycznej nie ma rokowań odzyskania zdolności do pracy. W związku z tym lekarz orzecznik ZUS nie ustala, czy dana osoba jest zdrowa, czy chora, lecz czy jest zdolna bądź niezdolna do pracy.
Co ważne, przy ubieganiu się o rentę z ZUS-u stwierdzenie niezdolności do pracy jest tylko jednym z warunków, jakie trzeba spełnić, aby otrzymać świadczenie. Renta z tytułu niezdolności do pracy przysługuje bowiem ubezpieczonemu, który jest niezdolny do pracy, ma wymagany staż ubezpieczeniowy, a niezdolność do pracy powstała w ściśle określonym czasie (ubezpieczenia lub 18 miesięcy po ustaniu ubezpieczenia).
Należy pamiętać, że orzeczenie o niezdolności do pracy jest równoznaczne z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności. Natomiast nigdy nie jest na odwrót.
Orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotyczące:
- całkowitej niezdolności do pracy oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji jest równoważne z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności
- niezdolności do samodzielnej egzystencji jest równoważne z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności
- całkowitej niezdolności do pracy, traktowane na równi z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności
- częściowej niezdolności do pracy jest równoważne z orzeczeniem o lekkim stopniu niepełnosprawności.
Osoba niepełnosprawna może zostać uznana za zdolną do pracy. Niepełnosprawni mogą być bardzo dobrymi pracownikami, a nawet znacznie lepszymi niż pełnosprawni.
Osoba niewidoma może być wspaniałym śpiewakiem, a poruszająca się na wózku inwalidzkim doskonałym informatykiem. Tymczasem renta jest świadczeniem wypłacanym osobom, które utraciły zdolność do pracy i samodzielnego utrzymywania się. Każdemu grozi takie ryzyko i dlatego wszyscy pracujący są zobowiązani do opłacania tego ubezpieczenia".
Cała publikacja pod adresem wskazanym na wstępie.