Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza wiedzy 23 stycznia 2025 r.
Czytamy fragmenty informacji:
"Telefon z zainstalowanym oprogramowaniem lub aplikacją można pod pewnymi warunkami uznać za indywidualny sprzęt ułatwiający osobie niepełnosprawnej wykonywanie czynności życiowych - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej".
Wyjaśniamy, że kobieta z orzeczeniem o niepełnosprawności, z niedowładem ręki oraz w trakcie leczenia onkologicznego zwróciła się o interpretację w tej sprawie i podała następujące uzasadnienie:
Następny fragment:
"- na telefonie zostaną zainstalowane aplikacje, które zmniejszają ryzyko konsekwencji zdrowotnych,
- za jego pomocą będzie też mogła otrzymywać porady wideo od onkologa i innych specjalistów, odbywać terapie z psychoonkologiem i psychiatrą (kobieta poinformowała, że cierpi na depresję i stany lękowe) oraz zajęcia z rehabilitantem,
- telefon umożliwi jej załatwianie spraw urzędowych oraz spraw niezbędnych do życia, tj. robienie zakupów, umawianie porad lekarskich, badań diagnostycznych.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (interpretacja indywidualna z 8 stycznia 2025 r., sygn.0113-KDIPT2-2.4011.859.2024.1.KK) potwierdził możliwość skorzystania przez nią z ulgi. Wyjaśnił, że zainstalowanie oprogramowania lub aplikacji zmniejszających ryzyko negatywnych konsekwencji zdrowotnych powoduje, że telefon ma indywidualny charakter związany z niepełnosprawnością podatniczki, który ułatwi jej wykonywanie czynności życiowych".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 22 stycznia 2025 r.
autor: Agnieszka Pokojska, oprac.: GR
***
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 2 stycznia 2025 r.
Czytamy:
"Osoby, które mają prawo do renty socjalnej i są całkowicie niezdolne do pracy oraz niezdolne do samodzielnej egzystencji, od 1 stycznia 2025 r. mogą otrzymać dodatkowe wsparcie w postaci dodatku dopełniającego do renty socjalnej.
Osoby, które na 1 stycznia 2025 r. mają przyznaną rentę socjalną, są całkowicie niezdolne do pracy i niezdolne do samodzielnej egzystencji, otrzymają dodatek dopełniający automatycznie. Nie muszą składać w tym celu wniosku. Informację o przyznaniu tego dodatku przekażemy tym osobom oraz udostępnimy na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS.
Wniosek o dodatek do renty socjalnej powinny złożyć osoby, które na 1 stycznia br. mają prawo do renty socjalnej i są całkowicie niezdolne do pracy, ale nie mają orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji.
Dodatek dopełniający wynosi 2520 zł i będzie waloryzowany raz w roku. Będziemy od niego odliczać składkę na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy. Będzie też podlegał potrąceniom i postępowaniu egzekucyjnemu na takich samych zasadach jak renta socjalna. Dodatek będziemy wypłacać razem z rentą socjalną. Pierwsze wypłaty zrealizujemy w maju 2025 r.
Osobom, które otrzymają dodatek dopełniający bez wniosku, wypłacimy wyrównanie od 1 stycznia 2025 r. Natomiast osobom, które będą miały orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji po 1 stycznia br., dodatek przyznamy od miesiąca, w którym spełnią warunki do jego otrzymania, najwcześniej od miesiąca złożenia wniosku.
ZUS (2025-01-02), autor: ZUS, oprac.: GR"
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 02.01.2025
Autor: oprac. MR
Źródło: www.zus.pl
Czytamy:
"Osoby, które mają prawo do renty socjalnej i orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, od 1 stycznia tego roku mogą otrzymać dodatkowe wsparcie w postaci dodatku dopełniającego do renty socjalnej w wysokości 2520 zł. Pierwsze wypłaty nowego świadczenia nastąpią w maju 2025 roku i będzie ono wypłacane z wyrównaniem od stycznia.
Osoby, które na 1 stycznia 2025 r. mają przyznaną rentę socjalną, są całkowicie niezdolne do pracy i niezdolne do samodzielnej egzystencji, otrzymają dodatek dopełniający automatycznie. Nie muszą składać w tym celu wniosku. Informację o przyznaniu tego dodatku przekażemy tym osobom oraz udostępnimy na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS.
Kto musi złożyć wniosek
Wniosek o dodatek do renty socjalnej powinny złożyć osoby, które na 1 stycznia br. mają prawo do renty socjalnej i są całkowicie niezdolne do pracy, ale nie mają orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji. Wniosek można znaleźć na stronie ZUS.
Dodatek a pułapka rentowa
Prawo do renty socjalnej oraz dodatku dopełniającego ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego. W przypadku zawieszenia lub zmniejszenia renty socjalnej to zawieszeniu lub zmniejszeniu ulega również dodatek dopełniający do renty socjalnej. Osoba, która ma przyznaną rentę socjalną powinna jak najszybciej zawiadomić ZUS o podjęciu pracy zarobkowej i osiąganych przychodach lub ich utracie co wpłynie na zawieszenie, zmniejszenie lub przywrócenie pełnej wysokości renty socjalnej i renty socjalnej z dodatkiem dopełniającym.
Jaki wpływ dodatek dopełniający ma na inne świadczenia?
W przypadku świadczeń uzależnionych od osiąganego dochodu w przypadku wliczania renty socjalnej wlicza się rentę socjalną z dodatkiem dopełniającym. Przyznanie dodatku dopełniającego do renty socjalnej będzie miało wpływ na świadczenie uzupełniające, 13 i 14 emeryturę oraz dochód z pomocy społecznej, oraz dochód obliczany na potrzebę przyznania świadczeń rodzinnych".
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 27.12.2024
Autor: inf.pras.
Czytamy:
"Od 1 stycznia 2025 roku będą obowiązywały nowe, wyższe kryteria dochodowe uprawniające do uzyskania świadczeń z pomocy społecznej. Więcej osób będzie mogło skorzystać zwłaszcza z finansowego wsparcia.
Kryteria dochodowe podlegają weryfikacji co 3 lata, z uwzględnieniem wyniku badań progu interwencji socjalnej i w myśl ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Zmiany zostały przyjęte Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2024 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
Jakie nowe kwoty?
W 2025 roku próg dochodowy uprawniający do uzyskania świadczeń z pomocy społecznej, dla osoby samotnie gospodarującej będzie wynosił 1010 zł miesięcznie.
Tej kwoty nie można przekroczyć, by przysługiwało świadczenie (dla porównania w 2024 r. kryterium wynosi tylko 776 zł).
W przypadku rodzin - kryterium dochodowe wyniesie 823 zł miesięcznie na osobę (w 2024 r. jest to 600 zł).
Czego dotyczą kryteria?
Spełnienie kryterium dochodowego jest istotne zwłaszcza dla osób, które starają się o przyznanie świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, np. zasiłków celowych na zakup żywności, opału, leków, odzieży i niezbędnych przedmiotów użytku domowego. Osoby, które ubiegają się o zasiłek stały lub okresowy także nie mogą przekroczyć obowiązujących progów. Jeśli ich przychody będą wyższe, nie zakwalifikują się do takiego wsparcia.
Pracownik socjalny służy informacją
Dodajmy, że zmiana kwot kryteriów dochodowych wpływa także na podwyższenie kwot niektórych świadczeń pieniężnych, związanych z ustawą o pomocy społecznej. I tak np. od 2025 r.: - maksymalny zasiłek stały wzrośnie o 229 zł, tj. z 1000 zł do 1229 zł. Ta forma wsparcia przyznawana jest osobom całkowicie niezdolnym do pracy z powodu niepełnosprawności lub z powodu wieku.
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 13.01.2025
Autor: Mateusz Różański
Czytamy:
"Jak informuje nas Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej do końca grudnia 2024 roku wydano 210,8 tys. decyzji odnośnie ustalenia potrzeby wsparcia określającą liczbę przyznanych punktów, na podstawie której przyznawane jest nowe świadczenie. Jednocześnie do końca ubiegłego roku zostało złożonych aż 471,2 tys. wniosków o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia. Samo świadczenie trafiło w grudniu do 78,8 tys. osób. W całym 2024 roku na jego wypłatę przeznaczono 2,68 mld złotych.
W 2024 r. świadczenie wspierające mogły otrzymać tylko osoby, którym przyznano w decyzji najwyższą punktację (od 87 do 100 punktów). Od stycznia tego roku będą je otrzymywać również osoby, które otrzymały między 78 a 86 punktów. Osoby, których punktacja wynosiła od 70 do 86 punktów, mogły pobierać w zeszłym roku świadczenie tylko w przypadku, gdy opiekunom tych osób przysługiwało świadczenia pielęgnacyjne (2988 złotych), specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna (oba wynoszą 620 złotych).
Więcej informacji na temat zasad przyznawania świadczenia można znaleźć w poradniku dostępnym na naszym portalu.
Ponad połowa pobiera najwyższą kwotę świadczenia
Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, że zdecydowana większość spośród osób, którym wypłacono świadczenie w grudniu ubiegłego roku (53,4 procent), otrzymała świadczenie w najwyższej wysokości, czyli 3918,11 złotych, 29,3 procent otrzymało świadczenie w wysokości 180 procent renty socjalnej (3205,73 zł), a 17 procent w wysokości 120 procent renty socjalnej (2137,15 zł). Niższe świadczenia, czyli te, których wysokość stanowiła od 40 do 80 renty socjalnej) wypłacane były sporadycznie i łącznie otrzymało je 2 promile wszystkich świadczeniobiorców.
28,6 procent osób, których wnioski rozpatrzono otrzymało decyzję o przyznaniu liczby punktów z przedziału 0-69, co jest równoznaczne z brakiem prawa do pobierania świadczenia wspierającego.
Długie oczekiwanie na decyzję
Ogromnym problemem okazuje się oczekiwanie na rozpatrzenie wniosku o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia.
Szczególnie trudna jest sytuacja w województwie śląskim, gdzie do końca grudnia rozpatrzono jedynie 16,4 procent wniosków. Niewiele lepiej jest województwie wielkopolskim, gdzie rozpatrzono 25,2 procent wniosków. Z drugiej strony w województwie zachodniopomorskim rozpatrzono 73,6 a w kujawsko-pomorskim 69,9 procent wniosków.
Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Ministerstwo Rodziny, w listopadzie 2024 r. wpłynęło 30,2 tys. nowych wniosków, natomiast wydano 24,1 tys. decyzji, w grudniu różnica między liczbą złożonych wniosków (25,4 tys.) oraz liczbą decyzji (24,9 tys.) była jeszcze mniejsza i wynosiła zaledwie kilkaset wniosków.
Ministerstwo dokonuje przeglądu
Aktualnie, po upływie pełnego roku od wprowadzenia ustawą nowych rozwiązań, rozpoczynają się w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prace nad przeglądem. Szczegółowych informacji w zakresie ewentualnych zmian w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego, resort będzie mógł udzielić dopiero po zakończeniu przeglądu".
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 30.01.2025 r.
Autor: oprac. MR
Źródło:
pfron.org.pl
Czytamy:
"Wkrótce rozpocznie się już piąta tura naboru wniosków do programu "Samodzielność - Aktywność - Mobilność!" Mobilność osób z niepełnosprawnością, w ramach którego Fundusz udziela dofinansowania przy zakupie nowego lub używanego samochodu osobowego, dostosowanego do potrzeb kierowcy lub pasażera z niepełnosprawnością.
Dostosowany pojazd musi umożliwiać zajęcie miejsca kierowcy lub pasażera i kontynuowanie jazdy bez przesiadania się z wózka.
Z programu mogą korzystać osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniem równoważnym, która nie jest w stanie w żadnej sytuacji i na żadnym dystansie poruszać się bez użycia wózka oraz nie jest w stanie samodzielnie przesiąść się z wózka na siedzenie samochodu. Z dofinansowania do zakupu samochodu osobowego nie może skorzystać osoba, która została umieszczona w domu pomocy społecznej, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym, placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, o której mowa w przepisach o pomocy społecznej, zakładzie karnym, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym albo schronisku dla nieletnich.
Jak złożyć wniosek?
Wnioski można będzie składać w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) lub w Oddziale PFRON przy pomocy pracownika Funduszu. Aby złożyć wniosek trzeba posiadać kwalifikowany podpis lub profil zaufany oraz mieć założone wcześniej konto na platformie SOW. Sposób składania wniosków i ich rozpatrywanie określone są w programie, przy czym wnioski nierozpatrzone pozytywnie w turze wcześniejszej lub, które nie uzyskały dofinansowania ze względu na wyczerpanie środków w danej turze, mogą być składane ponownie w kolejnej turze.
Co ważne - również osoby, które składały wnioski w poprzednich edycjach programu, muszą złożyć nowy wniosek w systemie SOW i nie ma możliwości wykorzystania wniosków z wcześniejszych tur naboru.
Nabór wniosków w programie "Samodzielność - Aktywność - Mobilność!" Mobilność osób z niepełnosprawnością rozpocznie się 3 marca 2025 r. od godziny 10:00 i potrwa do 31 marca 2024 r. do godz. 23:59.
Ze szczegółami programu można zapoznać się na stronie PFRON".
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 27.01.2025 r.
Autor: oprac. MR
Czytamy:
"- Przed naszym blokiem jest wyznaczone miejsce postojowe dla osób niepełnosprawnych. Zwykle stoi na nim samochód mojego pełnosprawnego sąsiada. Jak się dowiedziałem, kartę parkingową ma jego żona, która jest na rencie i nie ma prawa jazdy, a samochodem jeździ sąsiad. Czy to jest legalne - to jedno z wielu pytań dotyczących karty parkingowej, które trafiły w ostatnim czasie do naszej redakcji. Czytelnicy pytają najczęściej o to, czy uprawnione do posiadania karty parkingowej są też osoby, które nie są kierowcami, a jedynie pasażerami?
Pytanie o wyjaśnienie tych wątpliwości skierowaliśmy do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Poniżej zamieszczamy otrzymaną przez nas odpowiedź.
Wyjaśnienie Ministerstwa
Zgodnie z art. 8 ust.1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, osoba niepełnosprawna legitymująca się kartą parkingową kierująca pojazdem samochodowym oznaczonym tą kartą, może nie stosować się do niektórych znaków drogowych dotyczących zakazu ruchu lub postoju (przepisy, o których mowa w art. 7 ust. 3a ustawy).
Dodatkowo art. 8. ust. 1 stosuje się również do:
1) kierującego pojazdem, który przewozi osobę niepełnosprawną legitymującą się kartą parkingową
2) kierującego pojazdem należącym do placówki, o której mowa w ust. 3a pkt 3, przewożącego osobę mającą znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się, pozostającą pod opieką takiej placówki.
Pasażer też może mieć kartę
-
Oznacza to, że nie ma przeszkód prawnych, aby dany samochód, oznaczony kartą parkingową, stał na kopercie usytuowanej pod domem osoby legitymującej się tą kartą parkingową, o ile osoba ta faktycznie korzysta z tego samochodu np. jako pasażer. W takiej sytuacji kierującym samochód może być małżonek takiej osoby, który sam nie posiada karty parkingowej - informuje biuro Prasowe Ministerstwa".
***
Autor: Joanna Kobylańska- Butrym
Źródło: RPO, Rynek Zdrowia
20 stycznia 2025 r.
Czytamy:
"RPO podkreślił, że z satysfakcją przyjął informację o rozpoczęciu konsultacji społecznych rządowego projektu ustawy o asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami. Jednocześnie przekazał MRPiPS uwagi, które jego zdaniem są kluczowe dla projektu ustawy i wymagają szerszej analizy.
Rzecznik Praw Obywatelskich przekazał ministrze rodziny, pracy i polityki społecznej uwagi do rządowego projektu ustawy o asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami. Wskazał m.in., że średni czas usługi asystencji, wynoszący ok. 8,5 godzin dziennie, może być niewystarczający.
Jego wątpliwości budzi różnicowanie sytuacji osób w wieku od 13 do 18 lat w stosunku do osób dorosłych.
Przemyślenia wymagałoby ograniczenie asystencji osobistej do osób, które nie ukończyły 65. roku życia, nie przewidziano także możliwości złożenia przez osobę z niepełnosprawnością wniosku o asystencję w innej formie niż cyfrowa
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 22.01.2025
Autor: oprac. MR, fot. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Źródło: bip.brpo.gov.pl
Czytamy tę publikację:
"Zgłoszenia skargi na swój kraj do Komitetu Praw Osób Niepełnosprawnych przy ONZ - taką możliwość przewiduje protokół fakultatywny do Konwencji ONZ o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami. Choć Polska ratyfikowała Konwencję już w 2012 roku, to protokołu jeszcze nie podpisano. Teraz może się to zmienić.
Pismo w tej sprawie skierował do Ministry Agnieszki Dziemianowicz-Bąk Rzecznik Praw Obywatelskich, prof. Marcin Wiącek. W swoim piśmie prof. Wiącek podkreślił, że ratyfikacja protokołu fakultatywnego może być istotnym czynnikiem motywacyjnym, by weryfikować i zmieniać polskie ustawodawstwo - tak, aby jak najpełniej odzwierciedlało postanowienia Konwencji. A ratyfikacja Protokołu Fakultatywnego nie tworzy po stronie państwa nowych zobowiązań.
Polacy już się skarżą
Rzecznik wskazuje też, że pomimo niepodpisania protokołu, dotychczas Komitet ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami rozpoznał 81 zawiadomień z Polski, z czego 45 uznał za uzasadnione, 19 za niedopuszczalne, a w przypadku 12 nie podjął dalszych działań z powodów formalnych.
- Można zatem wnioskować, że skala postępowań prowadzonych przez Komitet nie jest duża - zaznacza Rzecznik Praw Obywatelskich.
Ochrona praw
O ratyfikacje zabiegał też jego poprzednik, Adam Bodnar.
- Ważne jest, aby doprowadzić w Polsce do ratyfikacji tego protokołu, jeżeli chodzi o ochronę praw osób z niepełnosprawnościami - mówił ówczesny Rzecznik Praw Obywatelskich podczas debaty, która odbyła się w jego siedzibie 6 września 2016 r.
- Nie tyle powinniśmy myśleć o naprawie sytuacji różnych grup, które są dyskryminowane, ale także powinniśmy myśleć o stworzeniu odpowiednich i skutecznych mechanizmów prawnych do oceniania odpowiedzialności w przypadku dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność.
Protokół ratyfikowało niemal 100 państw. Na 27 państw członkowskich UE tylko Polska i Holandia nie podjęły kroków w tym celu. Może to mieć negatywny wpływ na decyzję co do związania się Protokołem przez całą Unię. Ratyfikacja Protokołu jest jedną z rekomendacji Komitetu ONZ z 2018 r.
Zgoła odmienne podejście
W odpowiedzi na pismo Rzecznika Praw Obywatelskich z grudnia 2024 r. dotyczące protokołu fakultatywnego, Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej złożyła ważną deklarację.
- Pragnę potwierdzić gotowość oraz chęć podjęcia działań zmierzających do podpisania i ratyfikacji protokołu - odpowiedziała na pismo Rzecznika Praw Obywatelskich Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.
- Dotychczasowe stanowisko Polski dotyczące możliwości ratyfikacji tego protokołu jest obecnie poddawane analizie, w celu jego ewentualnej rewizji. Możliwa rewizja stanowiska wynika z faktu, że obecnie w znacznie większym stopniu niż w roku 2012, gdy Polska ratyfikowała Konwencję, znany jest przebieg postępowań skargowych przed Komitetem do spraw Praw Osób Niepełnosprawnych. Jednocześnie fakt ten spotyka się ze zgoła odmiennym niż poprzednie dwa rządy, podejściem obecnego rządu do poszanowania praw człowieka oraz instytucji prawa międzynarodowego - podkreśliła Ministra Rodziny.
Polska, Holandia i Białoruś
Ministra zauważyła też, że spośród krajów członkowskich UE tylko dwa państwa - Polska i Holandia - nie podjęły jeszcze kroków w celu podpisania i ratyfikacji protokołu. W ostatnim czasie, w roku 2021 protokół został ratyfikowany przez Czechy, zaś w roku 2024 - przez Irlandię, a jednym z ostatnich państw w Europie, które do tej pory nie podpisało, ani nie ratyfikowało protokołu jest Białoruś.
- Pragnę potwierdzić gotowość oraz chęć podjęcia działań zmierzających do podpisania i ratyfikacji wspomnianego protokołu. Równocześnie zapewniam, że kwestia realizacji praw osób z niepełnosprawnościami, w tym proceduralnych gwarancji ich realizacji, jest przedmiotem stałej uwagi mojej oraz Pełnomocnika Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych - zapewniła w swojej odpowiedzi na pismo Rzecznika Praw Obywatelskich Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.
Nowe narzędzie wdrażania Konwencji
Z satysfakcją przyjąłem deklarację Ministry Rodziny o podjęciu kroków w kierunku ratyfikacji Protokołu Fakultatywnego do Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami - komentuje deklarację Agnieszki Dziemianowicz-Bąk dr Krzysztof Kurowski, przewodniczący Polskiego Forum Osób z Niepełnosprawnościami
- Umożliwi to składanie przez każdą osobę z niepełnosprawnością skarg do Komitetu ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami. Będzie to nowe narzędzie służące wdrażaniu Konwencji. Dzięki temu każdy z nas będzie miał bezpośrednią możliwość rozliczania państwa z tego, jak realizuje jego prawa jako osoby z niepełnosprawnością - zaznaczył przewodniczący PFON".
***
Autor: oprac. JKB
Źródło: RPO
30 grudnia 2024 r.
Czytamy fragment informacji:
"RPO wyjaśnia, że uczeń szkoły średniej z niepełnosprawnością chciałby po maturze studiować na Wojskowej Akademii Technicznej kierunek kryptologia i cyberbezpieczeństwo. Jednakże warunkiem jest konieczność zaliczenia egzaminów sprawnościowych. Udziału osób z niepełnosprawnościami nie uwzględniało Zarządzenie MON ws. warunków i trybu rekrutacji na studia do uczelni wojskowych dla kandydatów do zawodowej służby wojskowej w roku akademickim 2024/2025
Uniemożliwienie pełnienia służby wojskowej osobom z niepełnosprawnościami na stanowiskach, gdzie nie jest wymagana sprawność fizyczna, budzi wątpliwości RPO pod względem naruszenia konstytucyjnych praw.
RPO Marcin Wiącek wystąpił w tej sprawie do wicepremiera, ministra obrony Władysława Kosiniaka-Kamysza".
***
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 3 stycznia 2025 r.
Czytamy:
"Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zwiększyła miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika z niepełnosprawnością, które wypłacamy pracodawcy.
Dofinansowanie to dla całego etatu aktualnie wynosi:
- 2 760 zł - dla pracowników ze znacznym stopniem niepełnosprawności,
- 1 550 zł - dla pracowników z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności,
- 575 zł - dla pracowników z lekkim stopniem niepełnosprawności.
Dla osób z orzeczonymi chorobami psychicznymi, upośledzeniem umysłowym, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, epilepsją oraz niewidomych, kwoty te zwiększa się o:
- 1 380 zł - dla pracowników ze znacznym stopniem niepełnosprawności (w sumie dofinansowanie to będzie wynosić 4140 zł),
- 1 035 zł - dla pracowników z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (w sumie dofinansowanie to będzie wynosić 2585 zł),
- 690 zł - dla pracowników z lekkim stopniem niepełnosprawności (w sumie dofinansowanie to będzie wynosić 1265 zł).
Wnioski z nowymi kwotami można składać w SODiR od 2 stycznia 2025 r., z możliwością korygowania dokumentów za okresy od lipca 2024 r.
Wnioski i korekty papierowe z nowymi kwotami można składać od 1 stycznia 2025 r.
Korekty od lipca 2024 r. składacie Państwo na tych samych zasadach co wszystkie korekty związane z załącznikiem INF-D-P. Zatem korekta będzie zawierać cały komplet dokumentów:
- wniosek Wn-D,
- załącznik/i INF-D-P oraz
- załącznik INF-O-PP lub INF-O-PR (jeśli wymagany dla danego pracodawcy).
Jeśli będziecie Państwo składać wnioski lub korekty wniosków za okresy od lipca 2024 r. w wersji papierowej, to musicie w pozycji 51 w załączniku INF-D-P uwzględniać już nowe kwoty dofinansowania. Natomiast w Systemie Obsługi Dofinansowań i Refundacji, to system będzie podstawiał nowe kwoty dofinansowania w pozycji 51 w załączniku INF-D-P po wpisaniu etatu pracownika w odpowiednim stopniu niepełnosprawności w pozycjach od 21 do 44.
Pracodawcy, którzy składają wnioski i korekty papierowo, przekazują dokumenty (o ile nie są to dokumenty pierwszorazowe - zgłoszeniowe), jak zwykle, do właściwych Oddziałów PFRON.
PFRON (02-01-2025 r.),
autor: Departament ds. Rynku Pracy, oprac.: GR"
***
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 8 stycznia 2025 r.
Czytamy:
"Zwrot kosztów może być przyznany na wniosek pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej lub przedsiębiorstwo społeczne, u którego wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 50 proc.
Pomoc może być udzielona wyłącznie w odniesieniu do dodatkowych kosztów pracodawcy bezpośrednio wynikających z zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Refundacji może podlegać tylko różnica w kosztach, odpowiadająca dodatkowym kosztom, których pracodawca nie poniósłby w przypadku zatrudniania osób niebędących osobami niepełnosprawnymi.
Pracodawca może otrzymać zwrot:
1. Dodatkowych kosztów budowy lub przebudowy związanej z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładu. Udokumentowane koszty zakupu materiałów oraz koszty robót budowlanych, w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, w zakresie dotyczącym potrzeb osób niepełnosprawnych. Wartość zakupu materiałów oraz koszty robót budowlanych, pomniejsza się o wartość takich samych materiałów lub robót budowlanych, które zostałyby zakupione, wykonane lub sfinansowane w związku z dostosowaniem pomieszczeń do potrzeb osób niebędących osobami niepełnosprawnymi oraz budową lub przebudową związaną z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładu.
2. Dodatkowych kosztów transportowych. Koszty zakupu, obowiązkowego ubezpieczenia oraz eksploatacji środka transportu przeznaczonego i wykorzystywanego do przewozu pracowników niepełnosprawnych, skonstruowanego lub trwale przystosowanego do przewozu co najmniej dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, w szczególności przystosowanego do transportu osób niepełnosprawnych. Koszty zakupu usług transportowych w zakresie dowożenia do pracy i z pracy osób niepełnosprawnych.
3. Dodatkowych kosztów administracyjnych. Koszty zatrudnienia pracowników obsługujących realizację uprawnień pracowników niepełnosprawnych oraz pracodawców, wynikających z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także wykonanie obowiązków sprawozdawczych pracodawcy bezpośrednio związanych z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych. Kwota refundacji kosztów administracyjnych nie może przekroczyć kwoty kosztów płacy pracowników, należnej za czas faktycznego wykonywania dodatkowych czynności, które nie zostałyby poniesione w przypadku, gdyby pracodawca zatrudniał wyłącznie pracowników niebędących osobami niepełnosprawnymi.
Pomoc jest udzielana w formie refundacji kosztów poniesionych przez pracodawcę w okresie od dnia 1 stycznia roku, którego dotyczy wniosek, nie wcześniej jednak niż po dniu złożenia tego wniosku.
Refundacja stanowi pomoc publiczną na rekompensatę dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
PFRON (07-01-2025 r.)
autor: Departament ds. Polityki Regionalnej, oprac.: GR"
***
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 9 stycznia 2025 r.
Czytamy fragment publikacji:
"PFRON nie może występować o korektę zaświadczenia o pomocy de minimis, zanim jeszcze zacznie postępowanie i zapadnie decyzja, czy doszło do niewłaściwego wydatkowania pieniędzy zakładowego funduszu rehabilitacji - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
PFRON nadużywa swojej dominującej pozycji w ramach działań, jakie podejmuje, aby rozstrzygnąć, czy pieniądze pochodzące z ZFRON zostały przez firmę wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem. Tak uważa Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych, a to, że taka praktyka jest nieprawidłowa, potwierdza stanowisko biura pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych, do którego wystąpiła o interpretację przepisów".
Cała informacja w Dzienniku Gazecie Prawnej z 9 stycznia 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR