DGP/Baza Wiedzy 14 października 2024 r.
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
Czytamy:
"Rencista socjalny, który ma orzeczoną całkowitą niezdolność do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, będzie miał prawo do specjalnego dodatku dopełniającego. Jego wypłata ruszy w maju 2025 r. - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Tak przewiduje ustawa z 27 września 2024 r. o zmianie ustawy o rencie socjalnej oraz niektórych innych ustaw, która została przyjęta przez Senat bez żadnych poprawek i trafiła do podpisu prezydenta. Wspomniany dodatek będzie wypłacany przez ZUS z urzędu tym osobom niepełnosprawnym, które 1 stycznia 2025 r., a więc w terminie wejścia ustawy w życie, będą spełniały warunek posiadania odpowiedniego orzeczenia. Natomiast rencistom socjalnym, którzy po tej dacie będą starać się o orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji, dodatek dopełniający będzie przyznawany po złożeniu wniosku. Kwota dodatku będzie podlegać corocznej waloryzacji o wskaźnik inflacji za poprzedni rok, co będzie dokonywane od 1 marca.
Chociaż ustawa ma zacząć obowiązywać od początku przyszłego roku, wypłaty dodatku ruszą dopiero od maja, ponieważ system informatyczny ZUS wymaga dostosowania do obsługi nowego świadczenia. Jednocześnie osobom niepełnosprawnym będzie przysługiwało wyrównanie od stycznia".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 14 października 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 08.10.2024
Autor: Mateusz Różański
Czytamy fragmenty informacji:
"8 października Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej debatowała nad projektem ustawy o zmianie ustawy o rencie socjalnej, który wprowadza nowe świadczenie - dodatek dopełniający. Swoje uwagi do projektu przedstawiło Biuro Legislacyjne".
Kolejny fragment:
"Po zapoznaniu się z treścią projektu swoje uwagi na jego temat przedstawiło Biuro Legislacyjne Senatu.
Uwagi Biura Legislacyjnego
Prawniczki i prawnicy z Biura zwrócili uwagę, że wprowadzając dodatek dopełniający dla osób uprawnionych do renty socjalnej z orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, nie wprowadza się takiego świadczenia dla osób mających takie samo orzeczenie, a pobierających rentę z tytułu niezdolności do pracy. Następstwem tego ich zdaniem będzie duża różnica w wysokości pobieranych świadczeń, co wedle Biura Legislacyjnego budzi uzasadnione wątpliwości co do zgodności ustawy z zasadą równości zawartą w Konstytucji. Biuro sugeruje pilne rozpoczęcie prac nad objęciem podobnym wsparciem osób uprawnionych do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy posiadających orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji.
Oprócz tego Biuro przedstawiło szereg poprawek dotyczących samej konstrukcji niektórych zapisów projektu.
Ostatecznie jednak pomimo uwag Biura projekt ustawy został jednogłośnie przyjęty bez poprawek".
Cała informacja pod adresem wskazanym na wstępie.
***
Rzeczpospolita z dnia 14.10.2024 r.
Nadia Senkowska
Czytamy fragment publikacji:
"Zatrudnianie asystentów osobistych w sposób, w jaki chce robić to rząd, może być trudne ze względów finansowych. My proponujemy ustawę, która realnie zmieni system - podkreśla Paulina Malinowska-Kowalczyk, doradczyni prezydenta RP ds. osób z niepełnosprawnościami.
W Sejmie trwają prace nad prezydenckim projektem ustawy o asystencji osobistej, pod którego adresem podczas ostatniego posiedzenia parlamentarnego zespołu ds. osób niepełnosprawnych padło wiele krytycznych uwag. A wśród nich zarzut, że sami zainteresowani nie będą mogli wybierać asystentów. Ich obawy są słuszne?
Niestety, nie wiem skąd się wzięły. W przygotowanym przez nas projekcie ustawy znalazła się gwarancja wyboru między co najmniej dwoma asystentami przedstawionymi przez usługodawcę, czyli w praktyce zobowiązany do tego powiat lub - na jego zlecenie - np. urząd gminy, centrum usług społecznych czy organizację pozarządową.
A jednym z nich może być osoba preferowana, wskazana przez osobę z niepełnosprawnością lub ta, z której usług korzystała ona do tej pory, np. podczas trwania programu gminnego. I to ona też ostatecznie, w sposób niezależny, wybierze dla siebie asystenta. Co prawda podczas konsultacji, m.in. z powiatami, pojawiły się wątpliwości dotyczące tego zapisu, ale z zupełnie innego powodu - z obawy, że asystentów będzie zbyt mało, aby każdemu wnioskującemu przedstawić taką alternatywę".
Z całą publikacją można zapoznać się w Rzeczpospolitej z dnia 14 października 2024 r.
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 15 października 2024 r.
Czytamy fragmenty informacji:
"Państwa członkowskie przyjęły w poniedziałek dwie nowe dyrektywy: o europejskiej legitymacji oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnościami. Obie regulacje ułatwią takim osobom podróżowanie po Europie. Przepisy obejmą zarówno obywateli Unii, jak i mieszkańców krajów spoza Wspólnoty.
Europejska karta osoby niepełnosprawnej będzie dokumentem - uznawanym we wszystkich krajach Unii - potwierdzającym niepełnosprawność. Karta umożliwi osobom z niepełnosprawnościami korzystanie podczas krótkich podróży po UE ze zniżek i różnych specjalistycznych usług".
I następny fragment:
"Razem z kartą państwa członkowskie przyjęły również dyrektywę o europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnościami. Co prawda dokument istnieje już od ponad 20 lat, ale jak dotąd nie został zaktualizowany, co oznaczało, że nie we wszystkich krajach UE był uznawany. Teraz format nowych kart parkingowych pozwalających ich posiadaczom na parkowanie na specjalnie wyznaczonych do tego miejscach zostanie ujednolicony w całej UE. Dokument będzie też lepiej zabezpieczony, żeby nie można było łatwo go podrobić. Karta będzie wydawana w formie fizycznej, chociaż państwa członkowskie uzyskają możliwość wystawiania jej również w formacie cyfrowym".
Osoby zainteresowane znajdą całą informację pod adresem wskazanym na wstępie.
***
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 9 października 2024 r.
Czytamy:
"Świadczenie wspierające jest wliczane do dochodu przy ustalaniu odpłatności za usługi opiekuńcze. W niektórych przypadkach powoduje to drastyczny wzrost ich kosztów dla osób niepełnosprawnych - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Na ten problem zwraca uwagę Stanisław Trociuk, zastępca rzecznika praw obywatelskich, w wystąpieniu skierowanym do Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, minister rodziny, pracy i polityki społecznej. Zgodnie z art. 50 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1283) usługi opiekuńcze to pomoc dla osób samotnych, które z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności potrzebują wsparcia innych osób. Obejmuje ono m.in. zaspokajanie codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną i pielęgnację. Co do zasady wsparcie zostaje udzielone odpłatnie, a szczegółowe warunki przyznawania i określania wysokości opłaty, w tym także częściowego lub całkowitego zwolnienia z jej uiszczania wskazują radni gminy w uchwale.
Przy ustalaniu wysokości należności za usługi opiekuńcze kluczowe znaczenie ma dochód osoby wnioskującej o ich przyznanie. Jest to suma miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku - bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania. Jednocześnie art. 8 ust. 4 ustawy zawiera katalog świadczeń, które nie są uwzględniane w kryterium dochodowym. Ma on jednak charakter zamknięty i co istotne, na tej liście brakuje wprowadzonego od 1 stycznia br. świadczenia wspierającego. To zaś oznacza, że jest on wliczany do dochodu osoby niepełnosprawnej i wpływa na wzrost wysokości opłaty za usługi opiekuńcze.
Zagrożenie wynikające z wliczania świadczenia wspierającego do dochodu na potrzeby przyznawania świadczeń z systemu pomocy społecznej było sygnalizowane jeszcze w trakcie prac parlamentarnych nad ustawą o świadczeniu wspierającym. Wtedy Senat przyjął do niej poprawkę, która przewidywała, że świadczenie pielęgnacyjne nie będzie traktowane jako dochód przy ustalaniu odpłatności za usługi opiekuńcze, ale została odrzucona, gdy ustawa wróciła do Sejmu. Dlatego zdaniem RPO konieczne jest wdrożenie odpowiedniego mechanizmu zabezpieczającego osoby niepełnosprawne przed wzrostem kosztów usług opiekuńczych. Przy czym w jego opinii aktualna sytuacja ma charakter złożony i wymaga nie tylko podjęcia działań interwencyjnych, lecz także przeprowadzenia ogólnopolskiej analizy w zakresie usług opiekuńczych, efektywności ich udzielania i dostępności".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 9 października 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 09.10.2024
Autor: oprac. MR
Źródło: bip.brpo.gov.pl
Czytamy fragment publikacji:
"Jak informuje Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych do wojewódzkich zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności wpłynęło ok. 383 tys. wniosków o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, która jest podstawą do przyznania świadczenia wspierającego i określenia jego wysokości. Tak duże zainteresowanie ma być jedną z przyczyn długiego oczekiwania na decyzję zespołu i przyznanie nowego świadczenia.
Do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpływają skargi dotyczące długotrwałości postępowań wojewódzkich zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności w przedmiocie rozpoznawania wniosków o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia. Z tych skarg wynika, że w wielu wojewódzkich zespołach ds. orzekania o niepełnosprawności występuje problem związany ze zbyt długim (liczonym w miesiącach) procedowaniem nad wnioskami o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia. Jak zauważą Rzecznik trudności z terminowym rozpoznaniem wniosków mają w niektórych zespołach tak dużą skalę, że publikowane są ogłoszenia na stronach BIP.
Miało być nawet 800 tys. zainteresowanych
Jak zauważył Zastępca RPO, Stanisław Trociuk już na etapie prac legislacyjnych nad ustawą przewidywano duże zainteresowanie obywateli decyzjami ustalającymi poziom potrzeby wsparcia, szczególnie w pierwszym okresie. Szacowano wtedy, że może zachodzić konieczność wydania decyzji w sprawach ok. 800 tys. osób".
Cała publikacja pod adresem wskazanym na wstępie.
***
Źródło: PAP/Rynek Zdrowia - 13 października 2024 r.
Czytamy:
"Zależy nam na tym, by osoba z niepełnosprawnością miała tylko jedno orzeczenie. Przygotowujemy projekt zmian w tej sprawie - poinformował wiceminister rodziny Łukasz Krasoń. Zapowiedział także wprowadzenie systemu informatycznego, który umożliwi weryfikację ważności orzeczenia, np. przy kontroli biletów. W wykazie prac legislacyjnych rządu jest projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej.
Wiceminister rodziny Łukasz Krasoń zapowiada zmiany w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Rozwiązania, które chcemy wprowadzić, to początek zmian całego systemu - tłumaczy pełnomocnik rządu do spraw osób niepełnosprawnych.
Nowa regulacja ma uporządkować zagadnienie związane z posiadaniem przez osoby niepełnosprawne kilku różnych orzeczeń o stopniu niepełnosprawności.
W planach jest też m.in. uruchomienie systemu informatycznego, który umożliwi weryfikację ważności orzeczenia, co ma ułatwić m.in. korzystanie z ulg".
***
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP 9 października 2024 r.
Czytamy fragment publikacji:
"Rzecznik praw obywatelskich domaga się opracowania zasad informowania osób niepełnosprawnych o sytuacji kryzysowej, np. klęsce żywiołowej. Przedstawiciele rządu deklarują, że przyjrzą się sprawie - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Zdaniem RPO powinien on rozpocząć dyskusję nad zapewnieniem bezpieczeństwa osobom z niepełnosprawnościami w sytuacjach zagrożenia, w tym w trakcie konfliktu zbrojnego czy w przypadku klęsk żywiołowych. W praktyce bowiem wciąż jest wiele do zrobienia".
Cała publikacja w Dzienniku Gazecie Prawnej z 9 października 2024 r.
autor: Urszula Mirowska-Łoskot, oprac.: GR
***
Autor: oprac. KM
Rynek Zdrowia 16 października 2024 r.
Czytamy fragmenty informacji:
"Rzecznik Praw Obywatelskich otrzymuje skargi od osób z niepełnosprawnościami dotyczące przepisów rozporządzenia ws. znaków drogowych, które ich zdaniem naruszają prawa posiadaczy kart parkingowych.
Osoby z niepełnosprawnościami skarżą się na przepisy rozporządzenia z 2002 roku, które ich zdaniem ograniczają przywileje posiadaczy kart parkingowych.
Rzecznik Praw Obywatelskich wskazuje na niekonstytucyjność przepisów dotyczących znaków drogowych i brak wytycznych w delegacji ustawowej.
Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie nowego rozporządzenia w sprawie znaków drogowych, lecz jeszcze nie zakończono prac legislacyjnych".
Następny fragment:
"Skarżący argumentują, że przepisy zawarte w rozporządzeniu niezgodnie modyfikują przepisy ustawowe, które gwarantują osobom z niepełnosprawnościami określone przywileje w ruchu drogowym. Potwierdza to także wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2014 roku, zgodnie z którym osoby posiadające karty parkingowe nie powinny być objęte zakazami wynikającymi z niektórych znaków drogowych".
***
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 8 października 2024r.
Czytamy mały fragment informacji:
"Przepisy nie zabraniają osobie, która sprawuje opiekę nad niepełnosprawnym członkiem rodziny i otrzymuje z tego tytułu świadczenie pielęgnacyjne na starych zasadach, pełnienia funkcji członka rady nadzorczej fundacji - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Tak wynika z odpowiedzi udzielonej na interpelację nr 4175 skierowaną do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, której autorem jest poseł Grzegorz Płaczek".
Cała informacja w Dzienniku Gazecie Prawnej z 3 października 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
***
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 8 października 2024r.
Czytamy:
"Ukończenie przez osobę niepełnosprawną 16 lat nie będzie stanowić przeszkody do wydłużenia okresu obowiązywania jej orzeczenia o nie więcej niż pół roku - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Tak przewiduje ustawa z 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, która została przyjęta przez Senat bez żadnych poprawek i czeka na podpis prezydenta. Jej przepisy wprowadzają modyfikacje w zasadach wydłużania ważności orzeczeń.
Teraz jest tak, że jeżeli wniosek o kolejne orzeczenie o niepełnosprawności lub jej stopniu zostanie złożony przed terminem utraty ważności dotychczasowego dokumentu, to zachowa on ją do czasu wydania nowego, choć nie dłużej niż przez sześć miesięcy. Ta reguła nie dotyczy jednak sytuacji, w której osoba niepełnosprawna kończy 16 lat, bo zgodnie z obowiązującymi przepisami po osiągnięciu tego wieku orzeczenie o niepełnosprawności nie może być wydłużane (wtedy następuje przejście z orzekania o niepełnosprawności na orzekanie o jej stopniu).
Jednak uchwalona właśnie ustawa to zmienia. Dzięki temu osoba, która skończyła 16 lat, będzie mogła posługiwać się obecnym orzeczeniem maksymalnie przez sześć miesięcy i na jego podstawie korzystać z uprawnień i świadczeń powiązanych z posiadaniem statusu osoby niepełnosprawnej".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 7 października 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
***
Grzegorz Rodziewicz , oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 29 października 2024 r.
Fragment informacji:
"O 1500 zł wzrośnie roczna dotacja z PFRON na jednego uczestnika zajęć w warsztacie terapii zajęciowej. Z kolei zakład aktywności zawodowej otrzyma o 1000 zł więcej na jednego niepełnosprawnego pracownika - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Taka podwyżka dofinansowania ma się znaleźć w projekcie nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów z 13 maja 2003 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków PFRON samorządom powiatowym i wojewódzkim (Dz.U. z 2019 r. poz. 1605 ze zm.). To właśnie w jego przepisach są zapisane kwoty, jakie otrzymują WTZ-y i ZAZ-y.
Zgodnie z ich obecnym brzmieniem dotacja w 2024 r. oraz w kolejnych latach wynosi 33696 zł na jedną osobę korzystającą z terapii zajęciowej w warsztacie oraz 37800 zł na pracownika z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności zatrudnionym w ZAZ".
Cała informacja w Dzienniku Gazecie Prawnej z 23 października 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR