Logo 1%

PrzekaĆŒ 1% naszej organizacji

Logo OPP


Logo 1%
Dołącz do nas na Facebooku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRAWO I NIEPEŁNOSPRAWNI Wrzesień 2024

 

Rencista socjalny otrzyma 2520 zł dodatku dopełniającego

 Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 30 września 2024 r.
 
Czytamy tę bardzo ważną informację:
"Od maja 2025 r. ZUS zacznie wypłacać nowe świadczenie dla osób otrzymujących rentę socjalną. Jednak nie wszystkie z nich będą miały do niego prawo - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Wprowadzenie kolejnej formy pomocy finansowej przewiduje ustawa z 27 września 2024 r. o zmianie ustawy o rencie socjalnej, którą posłowie przegłosowali na ostatnim posiedzeniu Sejmu. Jej uchwalenie zostało zainicjowane projektem obywatelskim, przy czym w trakcie prowadzonych nad nim prac jego treść została przez posłów całkowicie zmieniona. Pierwotnie zakładał on bowiem zrównanie wysokości renty socjalnej, wynoszącej obecnie 1780,96 zł miesięcznie, z kwotą najniższego wynagrodzenia za pracę (4300 zł). Natomiast w wyniku modyfikacji dokonanych przez posłów zamiast zwiększenia renty socjalnej, będzie do niej wypłacany dodatek dopełniający w wysokości 2520 zł. Co więcej, nie każdy rencista socjalny będzie go otrzymywał, bo prawo do nowego świadczenia będzie przysługiwać osobie, która jest całkowicie niezdolna do pracy i samodzielnej egzystencji. To oznacza, że będzie nim objętych ok. 135 tys. osób spośród prawie 300 tys. uprawnionych do renty socjalnej.
Zgodnie z przepisami ustawy dodatek dopełniający będzie co roku waloryzowany od 1 marca o wskaźnik inflacji za poprzedni rok. Co do zasady świadczenie ma być przyznawane przez ZUS z urzędu, ale będzie to dotyczyć osób, które w dniu wejścia w życie ustawy - a ma to nastąpić 1 stycznia 2025 r. - będą miały orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji. Jednocześnie sama wypłata dodatku ruszy w maju - bo do jego obsługi jest konieczne przygotowanie systemu informatycznego, z którego korzysta zakład - z wyrównaniem od stycznia. Z kolei rencistom socjalnym, którzy nie mają orzeczonej niezdolności do samodzielnej egzystencji, dodatek dopełniający zostanie przyznany na wniosek, pod warunkiem wcześniejszego uzyskania odpowiedniego orzeczenia. Im również będzie wypłacany od maja z wyrównaniem, ale od miesiąca złożenia wniosku o to świadczenie".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 30 września 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR                 
 
 ***
 

Wypłata dodatku do renty socjalnej dopiero od maja 2025 r.

 Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 23 września 2024 r.
 
 Czytamy fragmenty publikacji:
 "Chociaż renciści socjalni mają mieć prawo do dodatku dopełniającego od stycznia przyszłego roku, to ZUS zacznie im go wypłacać od maja, z wyrównaniem za wcześniejsze cztery miesiące - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Tak przewiduje jedna z sześciu poprawek, jakie zostały zgłoszone przez Koalicję Obywatelską w trakcie drugiego czytania obywatelskiego projektu ustawy nowelizującego ustawę z 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2194) i opublikowane na stronie Sejmu".
 I dalej
"Zmiana jest uzasadniana potrzebą dostosowania do obsługi nowego świadczenia systemu informatycznego ZUS, co może potrwać od sześciu do dziewięciu miesięcy. Stąd zaproponowany został majowy termin, gdy ma ruszyć wypłata dodatku.
 Inna ze zgłoszonych poprawek dotyczy ubiegania się o dodatek dopełniający. Co do zasady ma on być przyznawany przez ZUS z urzędu i nie będzie wymagał wydania decyzji. Natomiast osoby, które w momencie wejścia w życie ustawy będą miały prawo do renty socjalnej, ale nie będą miały ustalonej niezdolności do samodzielnej egzystencji, będą musiały złożyć wniosek, aby otrzymywać dodatek (z zastrzeżeniem, że wcześniej uzyskają orzeczenie w tej sprawie). Co istotne, te osoby również będą mogły liczyć na wypłatę dodatku od maja z wyrównaniem, przy czym od miesiąca złożenia wniosku o to świadczenie.
Wśród zaproponowanych poprawek jest też ta związana z kolejnym, dodatkowym rocznym świadczeniem dla emerytów i rencistów, czyli 14. emeryturą. Zgodnie z nią przy ustalaniu, czy osoba kwalifikuje się do jej uzyskania, będzie brana pod uwagę kwota renty socjalnej z dodatkiem dopełniającym. A ponieważ 14. emerytura należy się osobom, których świadczenia emerytalno-rentowe nie przekraczają 2900 zł brutto, uwzględnianie renty łącznie z dodatkiem spowoduje, że renciści socjalni nie będą spełniać tego warunku.
Głosowanie nad poprawkami i ostatecznym kształtem ustawy ma być przeprowadzone na zaczynającym się w środę posiedzeniu Sejmu".
Cała publikacja w Dzienniku Gazecie Prawnej z 23 września 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

Orzeczenia o niepełnosprawności: posłowie chcą zmian w ustawie. "Bardzo pilna potrzeba"

 Autor: oprac. JKB
Źródło: Rynek Zdrowia - 19 września 2024 r.
 
 Czytamy:
 "Marszałek Sejmu skierował do zaopiniowania przez Biuro Legislacyjne oraz Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji poselski projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Autorzy projektu domagają się zrównania sytuacji prawnej osoby niepełnosprawnej niezależnie od wieku.
Skierowano do marszałka Sejmu poselski projekt nowelizacji ustawy dotyczący rehabilitacji zawodowej i społecznej.
Autorzy projektu wskazują, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, zachowanie ważności orzeczenia o niepełnosprawności jest możliwe nie dłużej niż do dnia ukończenia przez osobę niepełnosprawną 16 lat.
- Projekt ustawy uchyla tę regulację, zrównując sytuację prawną osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, umożliwiając, niezależnie do wieku osoby niepełnosprawnej, zachowanie w mocy orzeczenia - czytamy."
 
 ***
 

PFRON wesprze powodzian

 E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 17.09.2024 r.
Autor: oprac. MR, inf. pras.
Źródło: /www.pfron.org.pl
 
 Czytamy:
 "Osoby z niepełnosprawnością poszkodowane przez powódź mogą otrzymać jednorazowe świadczenie w wysokości nawet 2 tys. złotych pomocy od PFRON, a także rekompensatę za poniesione straty.
W związku ostatnimi powodziami i ich skutkami w Polsce PFRON uruchomił ofertę skorzystania z pomocy przewidzianej w ramach Modułu I i II programu PFRON "Pomoc osobom niepełnosprawnym poszkodowanym w wyniku żywiołu lub sytuacji kryzysowych wywołanych chorobami zakaźnymi".
- Osoby z niepełnosprawnością są szczególnie narażone na skutki klęsk żywiołowych, dlatego nasza reakcja musi być szybka i zdecydowana. Zapewniamy dodatkowe wsparcie finansowe, aby pomóc im w zaspokojeniu najpilniejszych potrzeb - podkreśla Prezes zarządu PFRON Małgorzata Lorek - Samorządy, które chcą realizować program i organizować pomoc osobom niepełnosprawnym prosimy o bezpośredni kontakt z Oddziałami PFRON - apeluje Prezes PFRON.
Dwa świadczenia
Pomoc finansowa dla tych osób udzielana jest ze środków PFRON w ramach Modułu I - w formie jednorazowego świadczenia do 2000 zł na rehabilitację społeczną.
Z kolei wsparcie w ramach Modułu II to jednorazowe świadczenia stanowiące rekompensatę poniesionych strat i/lub pokrycie kosztów przeprowadzenia naprawy sprzętu rehabilitacyjnego, środków pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych. Rekompensatę można uzyskać też na naprawę lub kupno sprzętów/urządzeń posiadanych w ramach zlikwidowanych uprzednio barier technicznych i barier w komunikowaniu się, o ile ich zakup był dofinansowany ze środków PFRON, w tym, w ramach programów Rady Nadzorczej PFRON.
Z wnioskiem do powiatu
Wnioski o dofinansowanie w ramach Modułu I i II programu mogą być składane do starostwa powiatu właściwego dla miejsca zamieszkania osoby z niepełnosprawnością. Mogą je składać osoby z niepełnosprawnością, a także opiekunowie osób niepełnoletnich lub ubezwłasnowolnionych, jednak nie później niż do dnia 2 grudnia tego roku. Wnioski o przyznanie pomocy w ramach programu są rozpatrywane są na bieżąco.
Szczegółowe informacje o zasadach pomocy oraz formularze wniosków dostępne są na stronie funduszu
www.pfron.org.pl.
Na realizację programu w Modułach I i II przeznacza się środki finansowe do wysokości 2.000.000,00 zł, z możliwością zwiększenia limitu w przypadku zgłoszenia większych potrzeb. Decyzję w sprawie zwiększenia limitu podejmuje Zarząd PFRON.
 
 ***
 

Jeszcze w 2024 roku wejdzie 8 dużych zmian. Orzeczenia o niepełnosprawności na nowych zasadach. Karty parkingowe również

 Autor: JW - Źródło: Rynek Zdrowia - 25 września 2024 r.
 
Czytamy:
"Zgodnie z planem projekt zostanie przyjęty w IV kwartale 2024 roku. Mowa w nim m.in. o nowych zasadach orzeczeń o niepełnosprawności i o kartach parkingowych".
I dalej:
"W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano szczegóły projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Lista zmian obejmuje 8 obszarów - od orzeczeń o niepełnosprawności po wykaz miejsc, w których możliwy jest wstęp osobie niepełnosprawnej z psem asystującym.
Organem odpowiedzialnym za opracowanie projektu jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to IV kwartał 2024 roku".
 
 ***
 

 Ukończenie 16 lat nie będzie przeszkodą dla wydłużenia orzeczenia

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 30 września 2024 r.
 
Czytamy:
"Osoby, które w 2025 r. będą składały wnioski o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, będą miały ją określaną analogicznie jak w tym roku, czyli od dnia ich złożenia - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Tak przewiduje ustawa z 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, która została uchwalona przez Sejm na ostatnim posiedzeniu. Jej najważniejszym celem było poprawienie obowiązujących od 3 sierpnia br. przepisów dotyczących przedłużania ważności orzeczeń. Regulujący te kwestie art. 6bb ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 44) zakłada, że jeśli wniosek o kolejne orzeczenie o niepełnosprawności lub jej stopniu zostanie złożony przed terminem upływu ważności obecnego dokumentu, to ten zachowa ją do czasu wydania nowego, choć nie dłużej niż przez sześć miesięcy. Od tej zasady jest jednak przewidziany jeden wyjątek, zgodnie z którym orzeczenia o niepełnosprawności zachowują ważność nie dłużej niż do ukończenia 16 lat przez osobę niepełnosprawną.
To właśnie ma się zmienić i osoby, które osiągną ten wiek, również będą miały wydłużoną ważność orzeczenia maksymalnie o sześć miesięcy. Dzięki temu przez ten czas będą mogły korzystać z uprawnień i świadczeń uzależnionych od legitymowania się aktualnym dokumentem potwierdzającym dysfunkcję zdrowotną.
Co istotne, w trakcie prac nad projektem ustawy na posiedzeniu komisji polityki społecznej i rodziny posłowie wprowadzili do niej dwie zmiany związane z decyzją ustalającą poziom potrzeby wsparcia, wymaganą do uzyskania świadczenia wspierającego. Przy czym ostatecznie tylko jedna z nich znalazła się w treści ustawy - ta, która rozszerza na 2025 r. możliwość określania poziomu potrzeby wsparcia od dnia złożenia wniosku o jej wydanie w wojewódzkim zespole ds. orzekania o niepełnosprawności, a więc tak samo jak w tym roku. W jej efekcie osoby niepełnosprawne będą mogły otrzymać świadczenie wspierające z wyrównaniem za okres oczekiwania na wydanie decyzji, który ze względu na opóźnienia w rozpatrywaniu wniosków przez wojewódzkie zespoły wynosi kilka miesięcy.
Natomiast druga ze zmian przyjętych podczas prac komisji została potem wycofana w ramach poprawek zgłoszonych w II czytaniu i przegłosowana przy uchwalaniu ustawy".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 30 września 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

Świadczenie wspierające. Zespoły najczęściej przyznają między 95 a 100 punktów

E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 12.09.2024 r.
Autor: Mateusz Różański
 
 Czytamy tę informację:
 "Według danych przesłanych nam przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej do 29 sierpnia wydano 102306 decyzji dotyczących oceny skali potrzeby wsparcia, niezbędnej do uzyskania świadczenia wspierającego. 31,7 procent osób otrzymało ilość punktów uprawniających do najwyższej kwoty świadczenia wspierającego.
Resort rodziny wskazuje, że 75859 wydanych do tej pory decyzji uprawnia do uzyskania świadczenia wspierającego w latach 2024-2026, a 55 procent osób, które otrzymały decyzję o ocenie potrzeby wsparcia, mają prawo do otrzymywania świadczenia wspierającego już w tym roku. Jednocześnie ponad jedna czwarta osób (25,9 procent), które poddały się ocenie skali potrzeby wsparcia, otrzymało poniżej 70 punktów, co oznacza, że świadczenie wspierające im nie przysługuje.
Ministerstwo informuje też, że według stanu na 29 sierpnia do Wojewódzkich Zespołów do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności trafiło już 6597 wniosków o ponowne rozpatrzenie decyzji o ocenie potrzeby wsparcia.
 
Liczby i procenty
 
Procentowo rozkład przyznawanych przez zespoły wygląda tak:
Liczba punktów od 0 do 69 - 25,9 procent decyzji
Liczba punktów od 70 do 74 - 5,3 procent decyzji
Liczba punktów od 75 do 79 - 5 procent decyzji
Liczba punktów od 80 do 84 - 6 procent decyzji
Liczba punktów od 85 do 89 - 10,9 procent decyzji
Liczba punktów od 90 do 94 - 15,2 procent decyzji
Liczba punktów od 95 do 100 - 31,7 procent decyzji
 
Co mówi ustawa?
 
Warto tu pamiętać, że zgodnie z ustawą świadczenie wspierające przysługuje miesięcznie w wysokości:
· 220 proc. renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 95 do 100 punktów w skali potrzeby wsparcia,
· 180 proc. renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 90 do 94 punktów w skali potrzeby wsparcia,
· 120 proc. renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 85 do 89 punktów w skali potrzeby wsparcia,
· 80 proc. renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 80 do 84 punktów w skali potrzeby wsparcia,
· 60 proc. renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 75 do 79 punktów w skali potrzeby wsparcia,
· 40 proc. renty socjalnej - jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 70 do 74 punktów w skali potrzeby wsparcia.
 
Świadczenie wspierające jest wprowadzane w trzech etapach. Osoby, które otrzymają między 87 a 100 punktów, mogą ubiegać się o nie od 2024 r., osoby z między 78 a 86 punktami od 2025 r., a osoby z między 70 a 77 punktami od 2026 r.
 
Prawie dwie trzecie decyzji dotyczy seniorów
 
Jak poinformowało Ministerstwo Rodziny, najwięcej decyzji dotyczyło osób powyżej 70 roku życia (46 procent). Dla osób między 60 a 69 wydano 18,1 procent decyzji. Procentowo wygląda to tak:
Do 30 roku życia - 5,9 procent decyzji
Do 40 roku życia - 8,4 procent decyzji
Do 50 roku życia - 10,5 procent decyzji
Do 60 roku życia - 11,1 procent decyzji
Do 70 roku życia - 18,1 procent decyzji
Powyżej 70 roku życia - 46 procent decyzji.
 
Trzeba podkreślić, że dane te dotyczą wszystkich wydanych decyzji - również tych odmawiających prawa do świadczenia wspierającego. Można więc wywnioskować, że seniorzy częściej niż osoby młodsze ubiegają się o nowe świadczenie i poddają się ocenie potrzeby wsparcia.
 
Rodzaje niepełnosprawności
 
Jeśli chodzi o rodzaj niepełnosprawności, to najwięcej decyzji dotyczyło osób z niepełnosprawnością ruchową (22,8 procent), chorobami neurologicznymi (20 procent) i osób z chorobami układu oddechowego i krążenia (12,6 procent). Tu warto pamiętać, że zgodnie z polskim prawem w orzeczeniu można mieć wskazane za pomocą odpowiednich symboli 3 przyczyny niepełnosprawności.
Procentowo dla osób z poszczególnymi symbolami niepełnosprawności w orzeczeniu wygląda to tak:
01-U (niepełnosprawność intelektualna) - 3 proc. decyzji
02-P (problemy zdrowia psychicznego) - 7,4 proc. decyzji
03-L (zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu) - 2 proc. decyzji
04-O (choroby narządu wzroku) - 3,8 proc. decyzji
05-R (niepełnosprawność ruchowa) - 22,8 proc. decyzji
06-E (epilepsja) - 1 proc. decyzji
07-S (choroby układu oddechowego i krążenia) - 12,6 proc. decyzji
08-T (choroby układu pokarmowego) - 1,6 proc. decyzji
09-M (choroby układu moczowo-płciowego) - 2,7 proc. decyzji
10-N (choroby neurologiczne) - 20 proc. decyzji
11-I (inne, w tym schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia, choroby układu krwiotwórczego) - 4,5 proc. decyzji
12-C (całościowe zaburzenia rozwojowe, w tym m.in. autyzm) - mniej niż 1 proc. decyzji.
Jednocześnie 17,8 procent decyzji dotyczyło osób z orzeczeniem bez symbolu niepełnosprawności".
 
 ***
 

 Opiekunowie zwracają pieniądze

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 20 września 2024
 
Czytamy:
"Nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych świadczenia pielęgnacyjnego muszą oddać niektóre osoby - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Od początku roku osoby niepełnosprawne, które skończyły 18 lat, mogą się ubiegać o świadczenie wspierające. Jego szybkie uzyskanie nie jest jednak łatwe ze względu na opóźnienia w wydawaniu niezbędnych do tego decyzji ustalających poziom potrzeby wsparcia. Wprawdzie świadczenie wspierające jest w takich przypadkach wypłacane z wyrównaniem, ale powoduje to problemy dla opiekuna osoby niepełnosprawnej, jeśli jest on uprawniony do świadczenia pielęgnacyjnego.
Tych świadczeń nie można łączyć, więc opiekun nie tylko ma uchylane prawo do przysługującej mu dotychczas pomocy finansowej, lecz także musi zwrócić otrzymane pieniądze za czas, na który powstało uprawnienie do świadczenia wspierającego.
Co do zasady postępowanie dotyczące przyznania świadczenia wspierającego jest dwuetapowe. Pierwszym etapem jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia do wojewódzkiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności. Drugim etapem jest złożenie wniosku do ZUS o samo świadczenie. Jednak ze względu na dużą liczbę wniosków, które trafiły do zespołów, czas oczekiwania na wydanie decyzji wynosi kilka miesięcy. W rezultacie osoby, które np. w styczniu lub lutym wystąpiły o taką decyzję, często dopiero teraz ją uzyskują i mogą się zgłosić do ZUS. Co istotne, zakład wypłaci im pieniądze za wcześniejsze miesiące, bo przepisy ustawy z 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz.U. poz. 1429) przewidują, że prawo do niego może zostać ustalone od miesiąca złożenia wniosku w wojewódzkim zespole. Jednocześnie oznacza to, że jeśli opiekun osoby niepełnosprawnej jest uprawniony do świadczenia pielęgnacyjnego, dochodzi do sytuacji, gdy za ten sam okres zostało wypłacone wsparcie w obydwu formach. Takiej kumulacji zakazuje zaś art. 63 ustawy. Jego ust. 11 wprost stanowi, że wówczas świadczenie pielęgnacyjne jest uznawane za nienależnie pobrane i podlega zwrotowi".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 19 września 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

 Rentę wypadkową może dostać także dziecko

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 20 września 2024
 
 Czytamy fragmenty informacji:
 "Małoletnie dziecko, które uległo poważnemu wypadkowi w szkole, może się starać o rentę z tytułu niezdolności do pracy na podstawie ustawy o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej".
I dalej:
"Uzyskanie takiego świadczenia jest możliwe na podstawie ustawy z 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 984 ze zm.). Rzecz w tym, że ustawa w kwestii ustalania prawa do renty w art. 9 odsyła do ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1251 ze zm.)".
I jeszcze jeden fragment:
"Sąd Najwyższy (wyrok z 18 września 2024 r., sygn. akt III USKP 29/24) uchylił w całości wyrok apelacyjny i nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. Nie można bowiem stosować do małoletniego tych samych kryteriów co do dorosłego. Błędem było uznanie, że dziecko w ogóle jest niezdolne do pracy i przez to nie może otrzymać renty wypadkowej w szczególnych okolicznościach. Nawet małoletni przed 16. rokiem życia mogą być zatrudniani w wybranych branżach (sport, reklama, działalność artystyczna czy kulturalna) na podstawie art. 3045 kodeksu pracy. Z kolei przyjęcie - tak jak to uczynił sąd II instancji - że poszkodowana nie może otrzymać renty, bo nie ma wymaganych okresów składkowych i nieskładkowych, wypacza cel i sens ustawy z 2002 r.
- Mamy do czynienia z wypadkiem w szczególnych okolicznościach i to determinuje ocenę prawną - powiedział sędzia przewodniczący Bohdan Bieniek.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy z 2002 r. za wypadek uzasadniający przyznanie świadczeń uznaje się zdarzenie, do którego doszło w czasie zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych realizowanych przez jednostki organizacyjne systemu oświaty. Zatem trzeba przyjąć, że małoletni, który uległ wypadkowi w szkole, jest uprawniony do ubiegania się o rentę bez konieczności udokumentowania okresów składkowych czy nieskładkowych".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 19 września 2024 r.
autor: Michał Culepa, oprac.: GR
 
 ***
 

Będzie można elektronicznie sprawdzić ważność orzeczenia

 Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGp/Baza Wiedzy 26 września 2024 r.
 
 Czytamy fragment informacji:
 "Trzy miesiące będzie wynosił termin na rozpatrzenie wniosku o wydanie orzeczenia przez powiatowy zespół ds. orzekania o niepełnosprawności. Wojewódzki zespół będzie miał zaś dwa miesiące na rozpatrzenie odwołania - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Wprowadzenie regulacji usprawniających pracę powiatowych zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności oraz doprecyzowanie i uporządkowanie obecnie obowiązujących przepisów - takie są najważniejsze cele projektu nowelizacji ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 44 ze zm.), którego założenia zostały właśnie opublikowane w wykazie prac legislacyjnych rządu.
Jedna z najważniejszych zmian dotyczy rozpatrywania wniosków o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności lub jej stopniu. Teraz co do zasady powiatowy zespół powinien rozpatrzyć wniosek w ciągu miesiąca od chwili jego złożenia. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin może zostać przedłużony do dwóch miesięcy.
Resort rodziny chce zaś, aby maksymalny termin na wydanie orzeczenia w I instancji, czyli przez powiatowy zespół, wynosił trzy miesiące. W II instancji, którą jest wojewódzki zespół, czas na rozpatrzenie odwołania ma wynosić dwa miesiące.
W projekcie nowelizacji ustawy mają być też zawarte przepisy, które umożliwią osobom niepełnosprawnym oraz zatrudniającym je pracodawcom szybką weryfikację ważności orzeczenia. Ma się to odbywać za pośrednictwem Elektronicznego Krajowego Systemu Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności, do którego dostęp mają dziś instytucje, w tym ośrodki pomocy społecznej czy ZUS. Docelowo nowe regulacje da się stosować również do uzyskiwania informacji o ważności karty parkingowej oraz legitymacji osoby niepełnosprawnej.
Kolejne przepisy, które mają się znaleźć w projekcie, będą związane z posiadaniem więcej niż jednego orzeczenia o niepełnosprawności lub jej stopniu o różnej treści. Gdy powiatowy zespół wyda orzeczenie uwzględniające zmianę stanu zdrowia i stopnia trudności w samodzielnym funkcjonowaniu, to jednocześnie będzie uchylał to wcześniejsze. Teraz nie ma takich uprawnień i w rezultacie zdarza się, że osoba niepełnosprawna legitymuje się różnymi orzeczeniami, które są ważne w tym samym czasie.
Proponowana zmiana ma zapobiegać mnożeniu dokumentów - spowoduje, że jedna osoba będzie dysponować jednym orzeczeniem wydanym przez powiatowy zespół.
Ponadto w projekcie ustawy zostanie przewidziany przepis, który ma skrócić okres przechowywania akt postępowań orzeczniczych, w tym danych osobowych przetwarzanych przez powiatowe i wojewódzkie zespoły, z 50 do 20 lat. Będzie to więc taki sam okres, jaki ma zastosowanie dla dokumentacji medycznej. Po jego upływie teczki spraw będą trafiać do archiwum państwowego".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 25 września 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

 Skarga na nierówne traktowanie osób z niepełnosprawnościami trafiła do MRPiPS. Będzie błyskawiczna zmiana przepisów

Autor: oprac. JKB - Źródło: Rynek Zdrowia - 25 września 2024 r.
 
 Czytamy:
 "Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej otrzymało kolejną petycję. Tym razem autor/autorka pisma zwraca się o interwencję w sprawie nierównego traktowania osób z niepełnosprawnościami.
- Jak można wprowadzić ustawę, która wyklucza część dzieci, traktuje je gorzej niż inne? - padło pytanie retoryczne.
Jak wyjaśnia autor/autorka pisma, w nowelizacji ustawy rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych pojawił się zapis dotyczący wieku. W konsekwencji przedłużenie orzeczenia należy się dzieciom do 16 roku życia.
- Skoro ustawa covidowa pozwalała na dalsze pobieranie świadczeń, przedłużała orzeczenia, to dlaczego w tej nowej ustawie zostało to nagle zabrane jednej grupie osób? - zapytano retorycznie.
24 września obradowała sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny. Pracowała nad projektem, który ma zrównać sytuację osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności z osobami z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności. W konsekwencji Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt nowelizacji i wniosek o jego przyspieszone procedowanie.
 
 ***
 

 Miliony na dostępność. BGK wesprze polskich przedsiębiorców! (Podcasty Integracji)

E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 09.09.2024 r.
Autor: Mateusz Różański
 
 Czytamy:
 "Nawet milion złotych w formie niskooprocentowanej pożyczki z możliwością umorzenia nawet 30 procent kwoty mogą otrzymać przedsiębiorcy w ramach nowej oferty Banku Gospodarstwa Krajowego.
W ramach Funduszu Dostępności zostały uruchomione pożyczki dla przedsiębiorców, którzy chcą dostosować swoje produkty i usługi do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Na ten cel przeznaczono ponad 73 miliony złotych, które pochodzą z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. Z pożyczki ma docelowo skorzystać nawet 750 przedsiębiorstw, które będą mogły sfinansować w ten sposób przedsięwzięcia mające na celu poprawę dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjno-informacyjnej.
O szczegółach nowej oferty BGK opowiada Aneta Komosa z Departamentu Programów Europejskich BGK.
Podcastu można posłuchać: - YOUTUBE".
 
 ***
 

 Są problemy z uzyskaniem zaświadczeń o pomocy de minimis

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 10 września 2024
 
Czytamy:
"Brak nowelizacji rozporządzenia powoduje, że niektóre urzędy skarbowe odmawiają pracodawcom wydania zaświadczeń uznających wydatek z ZFRON za pomoc de minimis - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Na ten problem zwraca uwagę Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych. Chodzi tutaj o rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2007 r. w sprawie ZFRON (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1145), które wymaga zmiany ze względu na nowe rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z 13 grudnia 2023 r. dotyczące pomocy de minimis. Poprzedzało je rozporządzenie 1407/2023 z 18 grudnia 2013 r., które mogło być stosowane do 30 czerwca br.
W związku z tym w rozporządzeniu w sprawie ZFRON obecnie znajduje się przepis, który wskazuje, że wydatki z tego funduszu stanowiące pomoc de minimis mogą być ponoszone do 30 czerwca.
Aby to zmienić, jeszcze w czerwcu opublikowano projekt nowelizacji rozporządzenia z 19 grudnia 2007 r., który przesuwa ten termin do 30 czerwca 2031 r., a więc wynikającego z nowych unijnych regulacji. Jednak do tej pory nie została ona podpisana przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej i ogłoszona w Dzienniku Ustaw.
Brak zaświadczenia skutkuje tym, że pracodawca musi zwrócić wydaną kwotę na konto ZFRON i dodatkowo jej 30 proc. wpłacić do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Pod koniec sierpnia pojawiła się nowa wersja projektu nowelizacji rozporządzenia, do którego zostały dodane przepisy przejściowe. Zgodnie z nimi do wydatków ze środków ZFRON dokonanych do 30 czerwca stosuje się przepisy dotychczasowe, natomiast do tych ponoszonych po tej dacie będą miały zastosowanie przepisy zmienionego rozporządzenia, które wejdzie w życie dzień po ogłoszeniu.
Dlatego POPON postanowił podjąć interwencję w tej sprawie i skierował pismo do Łukasza Krasonia, wiceministra rodziny, pracy i polityki społecznej oraz pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych. Apeluje w nim o jak najszybsze ogłoszenie nowelizacji rozporządzenia oraz zawarcie w nim takich przepisów, które zagwarantują pracodawcom, którzy po 30 czerwca korzystali z pieniędzy ZFRON, otrzymanie zaświadczenia o pomocy de minimis".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 10 września 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR