E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 02.08.2024
Autor: oprac. MR
Źródło: Radio Zet
Czytamy:
"W rozmowie na żywo z dziennikarką Radia ZET Beatą Lubecką, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń zapowiedział reformę i ujednolicenie orzecznictwa, które może się dokonać nawet jeszcze w tej kadencji Sejmu. Jednocześnie w najbliższych tygodniach ma pojawić się wyczekiwana ustawa o asystencji.
Pełnomocnik przekazał też informacje na temat zniesienia ubezwłasnowolnienia.
- Przede wszystkim ta ustawa daje pełną podmiotowość osobom z niepełnosprawnością. Będą one miały do wyboru pełen wachlarz usług asystenckich - tłumaczył w rozmowie z Beatą Lubecką Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.
Samorząd gwarantem asystencji
Gwarantem realizacji usług asystenckich mają być według zapowiedzi Pełnomocnika samorządy. To one będą mogły przydzielić osobie z niepełnosprawnością asystenta, ale także sama osoba z niepełnosprawnością będzie sama mogła wybrać, kto będzie jej asystentem. Będzie też możliwość otrzymania asystenta z organizacji pozarządowej. Jednak to samorząd będzie miał obowiązek zapewnienia asystenta osobie z niepełnosprawnością.
Asystentem będzie można zostać na podstawie oświadczenia osoby z niepełnosprawnością, która wskaże danego człowieka jako swojego asystenta. Będą też centralnie organizowane szkolenia dla przyszłych i obecnych asystentów.
Jaka pensja dla asystenta
Według słów wiceministra Krasonia Asystenci posiadający wyższe kwalifikacje - na przykład tacy pracujący z osobami korzystającymi z żywienia pozajelitowego, będą zarabiać odpowiednio więcej. Pełnoetatowy asystent będzie zarabiał kwotę zbliżoną do średniej krajowej.
Ilość godzin usług asystenckich przyznanych danej osobie ma zależeć od jej stanu zdrowia i jej potrzeb, a także prowadzonego przez nią trybu życia. Minimum ma to być 30 godzin a maksymalnie ponad 200.
Jak zapowiedział Pełnomocnik, ustawa ma trafić do Sejmu po wakacjach, a jej koszt wyniesie nawet 10 miliardów złotych rocznie.
Opiekunowie nie muszą bać się zniesienia ubezwłasnowolnienia
W rozmowie z Beatą Lubecką poruszono także temat ubezwłasnowolnienia. Jeszcze w czerwcu do wykazu prac legislacyjnych rządu trafił projekt ustawy zastępującej ubezwłasnowolnienie wspomaganym podejmowaniem decyzji.
- Bardzo chciałbym powiedzieć tym wszystkim osobom, które obawiają się, że jeśli zniknie ubezwłasnowolnienie, to rodzice stracą kontrolę, a dzieci będą niezabezpieczone. W momencie zniesienia ubezwłasnowolnienia pojawią się pełnomocnicy i kuratorzy, którzy będą mogli w różnych sprawach pomagać osobom z niepełnosprawnością. Zostać nimi będą mogli także rodzice i bliscy osób z niepełnosprawnością - mówił na antenie Radia ZET Łukasz Krasoń, który był członkiem zespołu, który pracował nad ustawą likwidującą ubezwłasnowolnienie".
***
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 21 sierpnia 2024
Czytamy:
"Osoba, która zajmuje się niepełnosprawnym członkiem rodziny, będzie od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r. otrzymywać 3259 zł miesięcznie pomocy finansowej należnej za opiekę nad nim. Oznacza to wzrost o 271 zł w porównaniu z obecną kwotą - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Taka wysokość świadczenia pielęgnacyjnego jest związana z zaproponowaną przez rząd podwyżką najniższego wynagrodzenia za pracę na 2025 r. Przepisy ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 323 ze zm.) uzależniają bowiem wzrost świadczenia pielęgnacyjnego od tego, o ile rośnie minimalna płaca. Zgodnie z jej art. 17 ust. 3a-3d kwota tej formy wsparcia podlega corocznej waloryzacji od 1 stycznia. Wskaźnikiem waloryzacji jest zaś procentowy wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego na 1 stycznia roku, w którym jest przeprowadzana, w stosunku do wysokości najniższej pensji z 1 stycznia roku poprzedniego. Uzyskana w ten sposób kwota świadczenia pielęgnacyjnego jest dodatkowo zaokrąglana do pełnych groszy w górę.
Wprawdzie termin wydania przez Radę Ministrów rozporządzenia, które określi wysokość minimalnego wynagrodzenia na 2025 r., mija 15 września br., to wiadomo już, że najniższa pensja od 1 stycznia przyszłego roku będzie wynosić 4626 zł. W praktyce oznacza to, że skoro minimalna płaca 1 stycznia br. wynosiła 4242 zł, to jej wzrost wyniesie 9,05 proc. i taki też będzie wskaźnik waloryzacji świadczenia pielęgnacyjnego. Ponieważ w tym roku jest ono wypłacane w wysokości 2988 zł, to przy zastosowaniu wspomnianego mechanizmu waloryzacji od 1 stycznia 2025 r. wzrośnie do 3258,4 zł, co po zaokrągleniu da 3259 zł".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 19 sierpnia 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 26.07.2024
Autor: Mateusz Różański
Czytamy:
"Podwyżka renty socjalnej będzie w formie nowego świadczenia: dodatku dopełniającego. Będzie on równy różnicy pomiędzy najniższą rentą z tytułu niezdolności do pracy a płacą minimalną i trafi do osób z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy i do samodzielnej egzystencji. Takie zapisy zawiera projekt ustawy, nad którym obradowała Komisja Polityki Społecznej i Rodziny 25 lipca.
- Dodatek dopełniający będzie świadczeniem pieniężnym, przysługującym osobom uprawnionym do renty socjalnej, będącymi osobami całkowicie niezdolnymi do pracy i do samodzielnej egzystencji D tłumaczyła na początku Komisji przewodnicząca Komisji, Katarzyna Ueberhan D Dodatek będzie w wysokości 2520 złotych.
Kwota ta wynika z różnicy między kwotą minimalnego wynagrodzenia za pracę a kwotą najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Kwota dodatku co roku będzie waloryzowana - podkreśliła posłanka Ueberhan.
Podwyżka w formie dodatku
Obywatelski projekt ustawy dotyczący zrównania renty socjalnej z płacą minimalną trafił do sejmu jeszcze podczas poprzedniej kadencji. Po przejęciu władzy przez obecną koalicję został skierowany do dalszych przy aprobacie wszystkich ugrupowań tworzących rząd, ale też Prawa i Sprawiedliwości.
W toku tych prac wprowadzono szereg poprawek. Przede wszystkim, z powodu powiązania wysokości świadczenia wspierającego z wysokością renty socjalnej, zdecydowano o wprowadzeniu podwyżki w formie dodatku.
Nie tylko dla rencistów socjalnych
Projekt realizuje w części założenia tego projektu obywatelskiego. Praca w Podkomisji została wykonana najbardziej rzetelnie, jak tylko było to możliwe i to, co dzisiaj tu widzimy, jest efektem tej pracy - mówił Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń - To, co mamy przed sobą pokazuje, jak bardzo skomplikowany jest system świadczeń w Polsce. By wprowadzić jedną słuszną zmianę, oczekiwaną przez środowisko osób z niepełnosprawnością musimy edytować 7 różnych ustaw - zauważył.
W toku trwającej od miesięcy dyskusji nad podwyżką renty socjalnej pojawiły się komentarze mówiące, że podwyżka tylko tego świadczenia jest niezgodna z konstytucją, gdyż dzieli osoby z niepełnosprawnością w związku z momentem jej pojawienia się w życiu człowieka. Wiceminister Krasoń już zapowiedział, że zajmie się rozwiązaniem tego problemu.
- W kroku drugim rozszerzymy to o grupę, o której bardzo rzadko się wspomina, czyli osoby mające również orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji, ale mają inną rentę - na przykład z tytułu niezdolności do pracy. To jest około 70 tys. osób - obiecał polityk Polski 2050.
Ustawa wprowadzająca dodatek dla tej grupy ma według słów Pełnomocnika już wkrótce być wpisana w prace legislacyjne rządu.
- Dzisiaj jest wiele osób, które nie mają żadnego świadczenia. Są za starzy na rentę socjalną a za młodzi, by wpłacić składki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy. To jest nawet 30 tysięcy osób - zaważył też Pełnomocnik i obiecał zajęcie się również tą grupą.
Podczas posiedzenia pojawiły się głosy strony społecznej, które dotyczyły m.in. konieczności przyznania dodatku dla wszystkich osób pobierającym rentę socjalną - także tym, które mają umiarkowany stopień niepełnosprawności i nie mają w orzeczeniu zapisu o niezdolności do samodzielnej egzystencji.
Cała Komisja za projektem ustawy
Projekt o podwyższeniu renty socjalnej dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wraz z poprawkami wprowadzonymi przez podkomisję został skierowany przez Komisję do drugiego czytania. Komisja jednogłośnie przyjęła wniosek o uchwalenie projektu przez Sejm.
W toku pracy wykreślono propozycje zaokrąglania kwoty dodatku do pełnych złotych w górę.
Sama ustawa ma wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku".
***
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 22 sierpnia 2024 r.
Czytamy fragmenty informacji:
"Do ulgi w PIT dla osób niepełnosprawnych nie uprawniają orzeczenia komisji lekarskich podległych Ministerstwu Obrony Narodowej lub Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, a także organów orzeczniczych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej".
Kobieta z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, niezdolna już do służby w policji chciała korzystać z tego uprawnienia.
Czytamy następny fragment::
"Nie zgodził się na to dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (interpretacja indywidualna z 2 sierpnia 2024 r., sygn. 0113-KDWPT.4011.84.2024.2.IS). Wyjaśnił, że warunkiem skorzystania z tej preferencji jest posiadanie decyzji przyznającej rentę: z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo socjalną (zgodnie z art. 26 ust. 7d pkt 2 ustawy o PIT). Natomiast orzeczenia komisji lekarskich podległych MON i MSWiA oraz organów orzeczniczych KRUS takiego prawa nie dają".
Cała informacja w Dzienniku Gazecie Prawnej z 23 sierpnia 2024 r.
autor: Agnieszka Pokojska, oprac.: GR
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 29.07.2024
Autor: Mateusz Różański
Czytamy:
"Do naszej redakcji trafia coraz więcej pytań o to, czy świadczenie wspierające przysługuje osobie z niepełnosprawnością przebywającej na stałe lub czasowo w placówce całodobowej. O wyjaśnienie tych niejasności poprosiliśmy Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Jak informuje Biuro Prasowe Ministerstwa zgodnie z art. 5 ustawy o świadczeniu wspierającym, świadczenie to nie przysługuje osobie z niepełnosprawnością umieszczonej w domu pomocy społecznej, w rodzinnym domu pomocy, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym, placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, o której mowa w przepisach o pomocy społecznej, zakładzie, karnym, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym albo schronisku dla nieletnich.
Świadczenie wygaszone
Co jednak w wypadku, gdy osoba z niepełnosprawnością zostanie umieszczona w placówce na przykład na miesiąc, w czasie, gdy jej opiekun na przykład przebywa w szpitalu?
- Informujemy, że umieszczenie osoby z niepełnosprawnościami w placówce wskazanej w art. 5 pkt 1 ustawy o świadczeniu wspierającym oznacza brak prawa do świadczenia wspierającego - ZUS w takim przypadku uchyli prawo do świadczenia wspierającego od dnia kiedy osoba z niepełnosprawnością zostanie umieszczona w wyżej wymienionej placówce. Po zakończeniu pobytu w placówce, aby uzyskać ponownie świadczenie wspierające, będzie trzeba ponownie złożyć wniosek do ZUS - odpowiada na to pytanie Biuro Prasowe Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej".
***
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 14 sierpnia 2024 r.
Czytamy odpowiedź ekspertki współpracującej z DGP na pytanie czytelnika:
"- przyznawanie renty z tytułu niezdolności do pracy osobom nieuleczalnie chorym lub po uszkodzeniach ciała (np. amputacjach) budzi niezmiennie emocje i wątpliwości. Przepisy emerytalne nie są bowiem precyzyjne, a wiele kwestii rozstrzyga dopiero orzecznictwo.
Zgodnie z art. 59 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych osobie, która spełniła warunki do przyznania renty, przysługuje renta stała, jeżeli niezdolność do pracy jest trwała, albo renta okresowa, jeżeli niezdolność do pracy jest okresowa. Z kolei niezdolność do pracy w rozumieniu art. 12 ustawy emerytalnej oznacza, że dana osoba całkowicie lub częściowo utraciła zdolność do pracy zarobkowej z powodu naruszenia sprawności organizmu i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy po przekwalifikowaniu.
Sąd Najwyższy w wyroku z 4 lipca 2018 r., sygn. akt I UK 179/17, wyjaśnił, co w świetle tych przepisów oznacza "renta stała". SN zwrócił uwagę, że niezdolność do pracy jako przesłanka prawa do świadczeń jest ściśle związana ze zdrowiem ubezpieczonego oraz z rokowaniem co do odzyskania przez niego zdolności do pracy zarobkowej. Jest stanem, który może ulegać zmianom, w związku z czym określenie "trwała niezdolność do pracy" i "renta stała" są pojęciami prawnymi, które mają inne znaczenie niż w języku potocznym. Renta stała w rozumieniu art. 59 ust. 1 ustawy emerytalnej odnosi się do trwałości niezdolności do pracy, a nie do trwałości prawa do renty. Jak podkreślił SN, niezdolność do pracy co do zasady orzeka się na okres nie dłuższy niż pięć lat, z zastrzeżeniem, że może być orzeczona na okres dłuższy, jeżeli według wiedzy medycznej nie ma rokowań co do odzyskania zdolności do pracy przed upływem tego okresu. Orzeczenie o niezdolności do pracy na okres dłuższy niż pięć lat nie jest także orzeczeniem stwierdzającym tę niezdolność na zawsze, lecz tylko prognozą, zgodną ze stanem wiedzy medycznej, i według której wcześniej nie zajdą zmiany stanu zdrowia badanego uzasadniające zmianę oceny niezdolności do pracy".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 8 sierpnia 2024 r.
autor: Anna Kwiatkowska, oprac.: GR
***
Grzegorz Rodziewicz , oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 29 sierpnia 2024 r.
Odpowiedź na pytanie czytelnika DGP w sprawie wypożyczania karty parkingowej od osoby niepełnosprawnej:
"Jak odpowiada ekspert współpracujący z DGP - karta parkingowa i uprawnienia z nią związane są regulowane w prawie o ruchu drogowym (dalej: p.r.d.). Zgodnie z art. 7 ust. 3a p.r.d. kartę parkingową wydaje się:
- osobie niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się
- osobie niepełnosprawnej, która nie ukończyła 16. roku życia, mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się
- placówce zajmującej się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się.
Karta, co wynika z art. 8 ust. 5c p.r.d, ma ograniczoną czasowo ważność - jej okres ważności nie może przekroczyć pięciu lub trzech lat w zależności od statusu uprawnionego podmiotu. I chociaż z przepisów nie wynika jednoznaczny zakaz pożyczania karty, to nie ma przyzwolenia na takie postępowanie. Świadczy o tym art. 96b kodeksu wykroczeń, zgodnie z którym "kto, nie będąc do tego uprawnionym, posługuje się kartą parkingową, o której mowa w art. 8 ustawy z 20 czerwca 1997 r., Prawo o ruchu drogowym (... ), podlega karze grzywny do 2000 złotych". Oznacza to, że kartą parkingową mogą się posługiwać tylko osoby wymienione w art. 8 ust. 3a p.r.d. Jeśli korzystają z niej inne osoby, popełniają wykroczenie".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 27 sierpnia 2024 r.
autor: Marcin Nagórek, oprac. GR
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 20.08.2024
Autor: inf. pras.
Czytamy:
"Spotkanie w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z udziałem m.in. pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych Łukasza Krasonia dotyczące stworzenia centrum komunikacji.
19 sierpnia odbyło się spotkanie inaugurujące Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami. Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych wybrało partnerów, z którymi wspólnie będą realizować projekt Centrum Komunikacji. Są to trzy organizacje: MIGAM S.A., Polski Związek Głuchych oraz Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.
Spotkanie służyło zaplanowaniu dalszych prac. Celem utworzenia Centrum jest zapewnienie usług w zakresie bieżącego komunikowania się osób z niepełnosprawnościami, które takiego wsparcia potrzebują.
Czym jest Centrum Komunikacji?
Centrum Komunikacji jest projektem realizowanym w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS). Projekt będzie realizowany od IV kwartału 2024 roku do IV kwartału 2027 roku.
Projekt Centrum Komunikacji jest skierowany do dwóch grup docelowych - osób z niepełnosprawnościami, które otrzymają w Centrum wsparcie w komunikacji, oraz osób pracujących na rzecz osób z niepełnosprawnościami, które będą świadczyły wsparcie w projekcie oraz po jego zakończeniu. Centrum będzie miało 17 lokalizacji oraz zbuduje aplikację, która pozwoli na korzystanie z jego usług również przez Internet.
Działania podejmowane w ramach projektu będą uwzględniały w szczególności osoby z niepełnosprawnościami narządu słuchu, mowy i wzroku, niepełnosprawnością intelektualną, z problemami zdrowia psychicznego i będące na spektrum autyzmu, osoby posługujące się polskim językiem migowym (PJM), sposobami komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN), korzystających z transkrypcji mowy na tekst, alternatywnych i augmentatywnych sposobów komunikacji (AAC) oraz tekstów łatwych do czytania i rozumienia (ETR). Celem jest zapewnienie takiego wsparcia w komunikacji, które realnie wesprze osoby z niepełnosprawnościami w życiu codziennym.
Drugim celem jest wzrost kompetencji kadry tłumaczy i tłumaczek polskiego języka migowego, tłumaczy i tłumaczek przewodników (SKOGN), wzrost kompetencji specjalistów i specjalistek AAC oraz specjalistów i specjalistek w zakresie ETR.
Usługi świadczone przez Centrum Komunikacji
Usługi świadczone przez Centrum Komunikacji będą realizowane zdalnie i stacjonarnie. Usługa tłumaczenia na polski język migowy będzie dostępna zarówno online, za pośrednictwem aplikacji, jak i stacjonarnie. Tłumacz będzie mógł przyjść np. do miejsca pracy, instytucji, placówki służby zdrowia itp., gdzie osoba z niepełnosprawnością potrzebuje takiego tłumaczenia. Będzie ono wykorzystywane w przypadku bardziej złożonych spraw, kiedy tłumaczenie online będzie niewystarczające.
Usługa transkrypcji wypowiedzi fonicznej na tekst polski jest przeznaczona przede wszystkim dla osób słabosłyszących, późno ogłuchłych, nieznających polskiego języka migowego, komunikujących się za pomocą języka polskiego pisanego, jak również głuchoniewidomych. Usługa będzie odbywała się w czasie rzeczywistym, online, poprzez aplikację za pomocą czatu i połączenia audio.
Usługa tłumaczenia dokumentów polega na tłumaczeniu pism, umów, regulaminów itp., z języka polskiego na polski język migowy lub zapis w alfabecie Braille'a, oraz z PJM na język polski.
Centrum będzie też zapewniało realizację usług AAC w zależności od potrzeb w tym zakresie. Centrum zapewni komunikację pomiędzy osobami potrzebującymi takich usług a specjalistami, którzy będą mogli udzielić wsparcia. Celem będzie też stworzenie infrastruktury i sieci specjalistów na poziomie lokalnym. Będzie można skorzystać z tłumaczenia dokumentów na ETR.
Dla osób z dysfunkcją wzroku Centrum będzie udostępniało informację o możliwościach alternatywnych form komunikacji takich jak: zapisanie tekstu alfabetem Braille'a, odczytanie i nagranie tekstu do pliku dźwiękowego, stworzenie pliku dźwiękowego przystosowanego do odczytania przez syntezator mowy, stworzenie pliku tekstowego, także w alfabecie Braille'a, który następnie użytkownik odtwarza przy pomocy syntezatora mowy lub przy pomocy urządzenia tzw. linijki brajlowskiej.
Centrum będzie szkoliło specjalistów i specjalistki AAC i ETR oraz opracuje standardy doboru urządzeń i metod komunikowania się. Będzie też prowadziło bazę osób ze specjalistyczną wiedzą z zakresu AAC.
Partnerzy projektu
9 sierpnia 2024 r. w Biurze Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych odbyło się posiedzenie komisji oceniającej oferty w ramach naboru na Partnerów projektu "Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami". Wybrane zostały trzy podmioty, które będą tworzyły Centrum Komunikacji.
Migam zostało wybrane jako podmiot niepubliczny. To firma pozytywnego wpływu na społeczność osób głuchych. Jej klientami są firmy i instytucje, a grupą docelową osoby głuche. Od początku działalności przetłumaczyli około 300 tysięcy rozmów (przez system wideo połączeń) i ponad 5000 filmów i dokumentów. Migam współtworzą osoby głuche i eksperci ds. języka migowego.
Wybrane zostały również dwie organizacje pozarządowe: Polski Związek Głuchych oraz Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.
PZG to największa w Polsce organizacja zrzeszająca osoby niesłyszące, słabosłyszące oraz głuche. Obecnie Związek zrzesza około 100000 członków. Jego działalność obejmuje edukację, rehabilitację, oferowanie usług prawnych i reprezentowanie społeczności głuchych, niedosłyszących oraz osób z wadami mowy.
PSONI jest największą w Polsce organizacją pozarządową działającą na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną. Jej celem jest działanie na rzecz wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością intelektualną, tworzenia warunków przestrzegania wobec nich praw człowieka, prowadzenia ich ku aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym, działanie na rzecz ochrony ich zdrowia oraz wspieranie ich rodzin. Członkami PSONI jest blisko 11 tys. osób, z czego większość - stanowi rodzice osób z niepełnosprawnością intelektualną. Stowarzyszenie prowadzi ok. 350 placówek i stałych form wsparcia, których uczestnikami jest blisko 30 tys. osób wspieranych w ciągu roku".
***
Czytamy:
"W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych.
Rozporządzenie określa:
- szczegółowe warunki udzielania oraz tryb przekazywania miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych
- terminy składania i wzory:
a) miesięcznej informacji o wynagrodzeniach, zatrudnieniu, stopniach i rodzaju niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych,
b) wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania za dany miesiąc, oraz wykazu dokumentów załączanych do wniosku
- wymogi, jakie muszą spełniać pracodawcy, przekazując dokumenty w formie elektronicznej przez teletransmisję danych.
Wnioskodawca korzystający z dofinansowania przechowuje dokumentację pozwalającą na sprawdzenie zgodności przyznanej pomocy z przepisami rozporządzenia przez okres 10 lat od dnia przyznania pomocy. Dofinansowanie stanowiące pomoc publiczną jest udzielane do dnia 30 czerwca 2027 roku.
W rozporządzeniu wskazano, że miesięczne informacje o wynagrodzeniach, zatrudnieniu, stopniach i rodzaju niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych oraz wnioski o wypłatę miesięcznego dofinansowania za dany miesiąc złożone zgodnie z dotychczasowymi wzorami przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, uznaje się za złożone zgodnie z wzorami określonymi w załącznikach nr 1 i 2 do znowelizowanego rozporządzenia.
Do dofinansowania, które zostało wypłacone od dnia 1 lipca 2024 roku do dnia poprzedzającego wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia, stosuje się zawarte w nim przepisy. Rozporządzenie weszło w życie 7 sierpnia.
Warto dodać, że opublikowana nowelizacja była poprzedzona rozporządzeniem ministra rodziny i polityki społecznej z dnia 23 grudnia 2020 roku w sprawie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, które utraciło moc z dniem 1 lipca 2024 roku".
***
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 22 sierpnia 2024 r.
Czytamy fragmenty publikacji:
"Przepisy nie zabraniają wydatkowania pieniędzy zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych na sprzęt o uniwersalnym charakterze lub taki, który nie ma dodatkowego, ponadstandardowego wyposażenia - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Firma zwróciła się do urzędu skarbowego o wydanie zaświadczenia o uznaniu za pomoc de minimis wydatku poniesionego z konta ZFRON na zakup dwóch niszczarek obsługiwanych przez cztery niepełnosprawne pracownice. Jednak fiskus odmówił wystawienia dokumentu. Wskazał, że ten wydatek nie jest zgodny z przepisami rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2007 r. w sprawie ZFRON (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1145). Jego zdaniem niszczarki nie mogą być potraktowane jako wyposażenie stanowiska pracy oraz przystosowanie otoczenia do potrzeb niepełnosprawnych pracowników. Nie poprawiają bowiem warunków pracy wynikających z dysfunkcji zdrowotnej i stanowią jedynie normalny element wyposażenia stanowiska pracy.
Pracodawca wniósł zażalenie na postanowienie o odmowie do dyrektora izby administracji krajowej, ale organ odwoławczy go nie uwzględnił. Uzasadnił to tym, że poniesiony przez firmę zakup nie przyczynił się do zmniejszenia ograniczeń zawodowych pracowników, a niszczarki nie mają żadnych usprawnień czy ulepszeń, które pozwalałaby niepełnosprawnym podwładnym na wykonywanie zadań, których bez tego sprzętu nie mogliby wykonywać. Poniesiony wydatek nie miał więc na celu rehabilitacji zawodowej pracownic".
Pracodawca postanowił złożyć skargę do WSA.
Kolejny fragment:
"Wojewódzki Sąd Administracyjny (wyrok z 16 lipca 2024 r., sygn. akt I SA/Łd 267/24) przyznał rację pracodawcy i uchylił postanowienie dyrektora izby administracji skarbowej. Podkreślił, że skarżący miał rację, iż organ odwoławczy powołał się na wymogi, które nie wynikają z rozporządzenia. Nie zawiera ono bowiem warunku, który uzależniałby wydatkowanie środków z tego funduszu wyłącznie na sprzęt o ponadstandardowym charakterze. Oparcia w przepisach rozporządzenia nie ma też oczekiwanie ze strony fiskusa, że pracodawca wykaże bezpośredni związek pomiędzy przeznaczeniem środków ZFRON a poprawą sytuacji konkretnego niepełnosprawnego pracownika, jeśli chodzi o ograniczenia związane z poziomem lub rodzajem jego dysfunkcji zdrowotnej".
Cała publikacja w Dzienniku Gazecie Prawnej z 22 sierpnia 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
***
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 7 sierpnia 2024 r.
Czytamy:
"Do 26 sierpnia gminy i powiaty mogą się ubiegać o pieniądze na zapewnienie usług asystencji dla niepełnosprawnych mieszkańców. Przysługująca w jej ramach pomoc asystenta będzie wynosić od 360 do 840 godzin w ciągu roku dla jednej osoby - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchomiło nabór wniosków w ramach przyszłorocznej edycji programu "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością".
Przewiduje on, że gminy i powiaty mogą uzyskać dotację na zatrudnienie w 2025 r. asystentów dla dwóch grup osób z dysfunkcjami zdrowotnymi. Pierwszą z nich stanowią dzieci od 2. do 16. roku życia, które mają orzeczenie o niepełnosprawności ze wskazaniami analogicznymi do tych, które są wymagane do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego. Z kolei druga grupa to osoby, które skończyły 16 lat i mają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bądź z nim równoważne (wydane np. przez ZUS lub KRUS).
Zgodnie z zasadami programu usługa asystencji polega na wspieraniu osoby niepełnosprawnej w różnych sferach życia, w tym na udzielaniu pomocy w wykonywaniu czynności samoobsługowych, prowadzeniu gospodarstwa domowego, przemieszczaniu się poza miejsce zamieszkania oraz podejmowaniu różnego rodzaju aktywności. Jednocześnie jego reguły określają limit godzin świadczenia asystencji dla osoby nią objętej. Podobnie jak w tym roku również w 2025 r. będzie to: 840, 720, 480 i 360 godzin w roku w zależności od poziomu dysfunkcji zdrowotnej. Bez zmian pozostanie też kwota wynagrodzenia dla asystenta, którą będzie można pokryć z dotacji - będzie to nie więcej niż 50 zł brutto za godzinę realizacji usługi asystencji.
Wzorem poprzednich lat z uzyskanych środków gmina lub powiat będą też mogły sfinansować koszt zakupu biletów komunikacji publicznej oraz ubezpieczenia OC".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 6 sierpnia 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 05.08.2024
Autor: Integracja
Źródło: Integracja 3/2024
Piotr Pawłowski, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracja
Czytamy:
"Co roku szukamy - i znajdujemy - naśladowców Piotra Pawłowskiego - przyszłych liderów, którzy będą kontynuowali Jego dzieło, gdyż w wielu obszarach wciąż jest mnóstwo zadań.
Żywym pomnikiem Piotra jest Fundusz Wieczysty Jego imienia, który wsparł już troje aktywnych ludzi działających na rzecz osób z niepełnosprawnością.
Dzięki stypendium wspieramy wybrane przez Kapitułę:
- osoby z niepełnosprawnością,
- w wieku 18-35 lat,
- zaangażowane w rozwój inicjatyw obywatelskich na rzecz integracji osób z niepełnosprawnością,
- działające w ramach organizacji pozarządowej, której siedziba znajduje się w miejscowości do 20 tys. mieszkańców.
W gronie stypendystów znaleźli się:
- Katarzyna Bartosiewicz z Bobrowy,
- Patryk Grab (1991-2023) z Tarnogóry
- Krystyna Włodarek z Wałcza.
Wnioski można składać od 5 sierpnia do 15 września br.
Oto 5 zasad stypendium:
1. Szukamy osoby z niepełnosprawnością, uważamy bowiem, że o tym, co jest do załatwienia, nikt nie wie tak wiele jak ludzie, którzy "na własnej skórze" doświadczają trudności. To oni są świadomi, czego im najbardziej potrzeba, jaka zmiana powinna się wydarzyć, ale też często - jak do niej doprowadzić.
2. Szukamy osób w wieku 18-35 lat, a więc na początku drogi życiowej. Młodzi ludzie często po swojemu patrzą na świat. Nie godzą się na to, co było i co jest. Chcą żyć inaczej, lepiej. Stypendium może być dla nich wsparciem pierwszego, najważniejszego, ale i najtrudniejszego kroku w realizacji założonego celu.
3. Szukamy kogoś, kto działa na rzecz innych osób z niepełnosprawnością, ich integracji społecznej i rozwoju. Kogoś, komu nieobce są inicjatywy obywatelskie. Kogoś, kto zamiast stwierdzić: "załatwcie to za mnie", sam weźmie się do pracy na rzecz szerszej grupy osób z niepełnosprawnością.
4. Szukamy osoby działającej w ramach organizacji pozarządowej. Życie Piotra Pawłowskiego pokazuje bowiem wyraźnie, że najwięcej osiągnąć można, pracując wspólnie z innymi, gdy ścierają się pomysły i opinie, gdy można liczyć na wsparcie oraz wspólnie przeżywać wydarzenia i świętować sukcesy.
5. Szukamy osób aktywnych w małych miejscowościach, do 20 tys. mieszkańców. W dużych miastach jest zazwyczaj łatwiej o wsparciew aktywności, znalezienie ludzi do współpracy, a także zapewnienie funduszy. Chcemy dać szansę osobom z mniejszych ośrodków. Potrzeba zmian jest tam tak samo silna. A może nawet silniejsza. Daj sobie szansę i złóż wniosek!
Więcej informacji można przeczytać na stronie stypendium Piotra Pawłowskiego".
Artykuł pochodzi z numeru3/2024 magazynu "Integracja".