Logo 1%

PrzekaĆŒ 1% naszej organizacji

Logo OPP


Logo 1%
Dołącz do nas na Facebooku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRAWO I NIEPEŁNOSPRAWNI kwiecień 2024

 

Mgliste perspektywy reformy orzekania o niepełnosprawności

 Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 25 kwietnia 2024 r.
 
Czytamy:
Od 2025 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zamierza realizować projekt z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. Jego celem ma być opracowanie i wdrożenie nowego systemu orzekania o niepełnosprawności - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Taka zapowiedź padła ze strony Krzysztofa Kosińskiego, dyrektora biura pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych, na ostatnim posiedzeniu sejmowej podkomisji stałej ds. osób niepełnosprawnych.
Spotkanie było poświęcone wynikom prac międzyresortowego zespołu powołanego jeszcze w 2016 r. przez premier Beatę Szydło z PiS. Na jego czele stała prof. Gertruda Uścińska, ówczesna prezes ZUS. Zespół miał przygotować reformę systemu orzekania o niepełnosprawności, prace zakończyły się w 2018 r. Jak poinformował Krzysztof Kosiński, efektem były założenia do ustawy oraz projekt nowego systemu orzekania opartego na ICF, czyli międzynarodowej klasyfikacji funkcjonowania, niepełnosprawności i zdrowia.
Jednak ostatecznie zawarte w projekcie propozycje nie zostały wdrożone. Jedynie niektóre jego elementy wykorzystano przy okazji przygotowywania systemu oceny poziomu potrzeby wsparcia, która od tego roku jest przeprowadzana przez wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności dla osób ubiegających się o świadczenie wspierające. Jednocześnie dyrektor Kosiński zapewnił, że MRPiPS nie odstępuje od planów reformy, a resort zamierza ją przygotować w ramach projektu finansowanego ze środków FERS.
- Teraz trwają prace nad fiszką projektową, która będzie po wakacjach przedstawiana na Komitecie Monitorującym FERS. Od przyszłego roku ruszymy z realizacją projektu - dodał.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 24 kwietnia 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

 Rewolucja w orzeczeniach o niepełnosprawności i kartach parkingowych

 
Czytamy:
Nowe przepisy, przyjęte 613 głosami za, przy siedmiu przeciw i 11 wstrzymujących się oraz uzgodnione już przez Parlament i Belgię, która sprawuje prezydencję w Radzie UE, ustanowią ogólnounijną kartę, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami równy dostęp do preferencyjnych warunków, takich jak np. obniżone lub zerowe opłaty za wstęp czy priorytetowy dostęp do usług.
Obie karty zapewnią ich posiadaczom, a także osobom i zwierzętom towarzyszącym, dostęp do większości udogodnień, które przysługują posiadaczom kart krajowych.
Nowe przepisy będą miały zastosowanie tylko do krótkich pobytów osób z niepełnosprawnością poza krajem, z wyjątkiem posiadaczy kart osób z niepełnosprawnością, które przenoszą się do innego państwa członkowskiego w ramach programu mobilności, takiego jak Erasmus+.
Europejska karta osoby z niepełnosprawnością będzie wydawana w wersji fizycznej i cyfrowej jej wydawanie i przedłużanie będzie bezpłatne.
Europejska karta parkingowa dla osób niepełnosprawnych będzie wydawana w formie fizycznej. Kraje UE są zachęcane do ich wydawania w formacie cyfrowym i mogą pobierać opłatę za koszty administracyjne związane z wydaniem i odnowieniem karty.
Wynegocjowany tekst będzie musiał zostać formalnie przyjęty przez Radę UE następnie zostanie opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdzie w życie.
 
 ***
 

 Ulga na niepełnosprawne dziecko bez limitu dochodów

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 19 kwietnia 2024 r.
 
 Oto treść informacji:
 Po raz pierwszy rodzice, którzy wychowują jedno niepełnosprawne dziecko, mogą skorzystać z ulgi prorodzinnej niezależnie od wysokości swoich zarobków. Oznacza to, że zapłacą podatek mniejszy nawet o 1112,04 zł - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Taką zmianę wprowadziła nowelizacja zwana potocznie SLIM VAT 3 (Dz.U. z 2023 r. poz. 1059 ze zm.). Zawierała ona również zmiany w ustawie o PIT. Co do zasady ulga na jedno dziecko przysługuje rodzicom, którzy uzyskują niskie dochody. Aby z niej skorzystać, nie mogą przekraczać w roku podatkowym (art. 27f ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT):
- 112 000 zł - gdy podatnik pozostaje przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim (wtedy dochody małżonków sumuje się) lub jest osobą samotnie wychowującą dziecko,
- 56 000 zł - gdy podatnik nie był w trakcie roku w związku małżeńskim albo był w nim tylko przez część roku.
Jednak limity te nie dotyczą podatnika i jego małżonka, którzy wykonywali władzę, pełnili funkcję albo sprawowali opiekę nad niepełnosprawnym dzieckiem.
Tak wynika z art. 27f ust. 2e ustawy o PIT. Przepis ten wszedł co prawda w życie od 1 lipca 2023 r., ale ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych już od 1 stycznia 2023 r. (zgodnie z przepisem przejściowym, czyli art. 29 ust. 2 ustawy SLIM VAT 3). To oznacza, że rodzice albo opiekunowie niepełnosprawnego dziecka mogą już przy rozliczeniu za 2023 r. skorzystać z ulgi prorodzinnej niezależnie od wysokości swoich zarobków.
Ważne, aby dziecko miało:
- orzeczenie o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności lub
- decyzję przyznającą rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
- orzeczenie o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16. roku życia.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 18 kwietnia 2024 r.
autor: Agnieszka Pokojska, oprac.: GR
 
 ***
 

Druga waloryzacja emerytur i rent od września

 Rzeczpospolita z dnia 26.03.2024 roku
Łukasz Guza
 
Oto publikacja:
Świadczenia będą dodatkowo waloryzowane od 1 września, jeśli inflacja w pierwszym półroczu przekroczy 5 proc. Tak wynika z rządowego projektu zapowiedzianego w wykazie prac rządu.
Obecnie obowiązuje roczna waloryzacja świadczeń przeprowadzana od 1 marca. Po zmianach będzie się odbywać:
raz w roku (od 1 marca), gdy inflacja w pierwszym półroczu danego roku nie przekroczy 5 proc. (czyli na dotychczasowych zasadach)
dwa razy w roku (od 1 marca i od 1 września), jeśli inflacja w pierwszym półroczu roku wyniesie powyżej 5 proc.
- Dodatkowa waloryzacja (tzw. interwencyjna/okresowa) ma być działaniem chroniącym świadczeniobiorców (przede wszystkim emerytów i rencistów pobierających najniższe świadczenia) przed skutkami wysokiego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w trakcie roku - tłumaczy Ministerstwo Pracy w zapowiedzi przedstawionej w wykazie prac legislacyjnych.
Taką decyzję chwalą eksperci.
- Dobrze, że wprowadza się takie rozwiązanie do systemu na stałe. Oczywiście pojawia się pytanie, czy druga waloryzacja może być zastosowana już w tym roku, czyli czy inflacja w pierwszym półroczu 2024 r. przekroczy 5 proc. Na razie wydaje się, że raczej nie osiągnie takiego poziomu - wskazuje Oskar Sobolewski, ekspert emerytalny i rynku pracy HRK Payroll Consulting.
Zgodnie z projektem od 1 września świadczenia będą waloryzowane o wskaźnik inflacji w pierwszym półroczu (oczywiście jeśli przekroczy 5 proc.) zwiększony o co najmniej 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w pierwszym półroczu.
Jeśli tzw. inflacja emerycka (liczona przez GUS) będzie wyższa od tej ogólnej, to ona stanie się podstawą podwyżek (takie same zasady w praktyce obowiązują przy marcowej podwyżce). Dodatkowy wzrost obejmie emerytury i renty przyznane przed 1 września danego roku.
- W dodatkowej waloryzacji świadczenia będą podwyższane na okres od 1 września roku, w którym przeprowadzana jest dodatkowa waloryzacja, do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego, tj. do dnia poprzedzającego coroczną waloryzację od 1 marca - wyjaśnia resort pracy.
Podstawą podwyżki rocznej będzie, tak jak dotychczas, kwota świadczenia i podstawa jego wymiaru w wysokości przysługującej ostatniego dnia lutego roku kalendarzowego, w którym przeprowadza się waloryzację, ale bez uwzględniania dodatkowego, wrześniowego wzrostu. Oznacza to, że jeśli w danym roku konieczna była wrześniowa podwyżka (inflacja w pierwszym półroczu przekroczyła 5 proc.), to od 1 marca następnego roku waloryzowana będzie kwota świadczenia bez wrześniowego (ubiegłorocznego) wzrostu. Druga waloryzacja w roku nie będzie więc dodatkową podwyżką świadczeń emerytalno-rentowych, tylko przyspieszoną wypłatą części ich podwyżki, która trafiłaby do emerytów dopiero od marca następnego roku.
- Takiego mechanizmu można się było spodziewać, ale to dość skomplikowana kwestia i pojawia się pytanie, czy rząd prawidłowo ją unormuje, czyli czy odpowiednio skonstruuje przepisy - podsumowuje Oskar Sobolewski.
Etap legislacyjny: projekt wpisany do wykazu prac Rady Ministrów
 
 ***
 

 Osoby z orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, które prowadzą pozarolniczą działalność, mają prawo obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości należnego podatku

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 18 kwietnia 2024 r.
 
 Czytamy:
 Począwszy od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi do obniżenia rocznej składki na ubezpieczenie zdrowotne na niżej wskazanych zasadach.
Zgodnie z przepisami osoba z orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, która prowadzi pozarolniczą działalność albo działalność gospodarczą w okresie ulgi na start i jest objęta obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego jedynie z tego tytułu oraz dodatkowo rozlicza uzyskiwany przez siebie przychód z zastosowaniem formy opodatkowania, jaką jest skala podatkowa, opłaca:
- miesięczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne - w wysokości nieprzekraczające kwoty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych należnej za miesiąc, za który jest opłacana składka, począwszy od miesiąca przypadającego po miesiącu, w którym została zaliczona do umiarkowanego lub znacznego stopnia niepełnosprawności
- roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne - w wysokości nieprzekraczające kwoty należnego podatku dochodowego od osób fizycznych za dany rok kalendarzowy, jeżeli była w tym okresie zaliczona do umiarkowanego lub znacznego stopnia niepełnosprawności przez co najmniej jeden miesiąc.
Osoba, która prowadzi pozarolniczą działalność lub korzysta z ulgi na start i ma orzeczony znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, może skorzystać z ulgi polegającej na obniżeniu składki rocznej za rok 2023 do wysokości kwoty należnego podatku dochodowego od osób fizycznych, jeśli spełnia łącznie następujące warunki:
1. prowadzi działalność pozarolniczą (gospodarczą),
2. posiada wyłącznie tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego, którym jest prowadzenie działalności pozarolniczej albo prowadzenie działalności gospodarczej w okresie ulgi na start,
3. rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych wyłącznie z zastosowaniem skali podatkowej,
4. ma orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności przez co najmniej jeden miesiąc w roku kalendarzowym.
Przesłanki wskazane w pkt 2-3 powinny być spełnione dla każdego miesiąca roku kalendarzowego, natomiast przesłanka wskazana w pkt 4 - dla przynajmniej jednego miesiąca.
Jeżeli dana osoba ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności prowadziła działalność tylko przez część roku, musi spełnić przesłanki z pkt 2-3 w okresie, kiedy była zgłoszona do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu, o którym mowa w pkt 2.
Ponadto osoba ubezpieczona może obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości podatku należnego, jeżeli spełniała warunki do zastosowania takiej ulgi w ujęciu miesięcznym, przynajmniej w odniesieniu do jednego miesiąca danego roku składkowego.
ZUS (15 kwietnia 2024 r.)
autor: nieznany, oprac.: GR
 
 ***
 

 Europejski Akt o Dostępności będzie obowiązywał w Polsce. Sejm przyjął ustawę

 E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 15.04.2024
Autor: oprac. MR
Źródło: www.gov.pl
 
 Czytamy fragment publikacji:
 12 kwietnia Sejm przyjął ustawę o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, zwaną Polskim Aktem o Dostępności. Ustawa została przygotowana przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Jej celem jest wprowadzenie do polskiego prawa dyrektywę o dostępności niektórych produktów i usług, zwaną Europejskim aktem o dostępności (European Accessibility Act, EAA).
Jak wskazują jej autorzy, dzięki ustawie osoby ze szczególnymi potrzebami będą miały łatwiejszy dostęp do najpowszechniejszych produktów i usług, takich jak komputery, telefony, tablety, e-książki, e-handel, usługi informacji cyfrowej w transporcie pasażerskim.
 Cała publikacja pod adresem wskazanym na wstępie.
 
 ***
 

Opiekun nie może korzystać z karty parkingowej, gdy jest sam

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 15 kwietnia 2024 r.
 
 Czytamy fragment publikacji:
 "Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie planuje zmiany przepisów, która pozwalałaby używać karty parkingowej bez obecności osoby, dla której została wydana, ale rozważa wprowadzenie ułatwień we wnioskowaniu o jej uzyskanie - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Cała publikacja w Dzienniku Gazecie Prawnej z 15 kwietnia 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

"Babciowe" już od października. Wyższa kwota na opiekę nad dziećmi z niepełnosprawnością

E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 10.04.2024
Autor: oprac. MR
Źródło: www.gov.pl
 
 Czytamy:
 9 kwietnia Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy “"Aktywny rodzic". W taki sposób rząd pomaga rodzicom dzieci od 12. do ukończenia 35. miesiąca życia.
Nowe rozwiązanie zakłada wsparcie finansowe dla rodziców, którzy chcą skorzystać m.in. z opieki niani lub babci - wyniesie ono w wypadku dzieci z niepełnosprawnością 1900 zł. Wypłacane ma być od 1 października 2024 roku.
Jak informuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy “"Aktywny rodzic" ma być realną pomocą, dzięki której pogodzenie życia rodzinnego i zawodowego będzie prostsze. Chociaż na wsparcie finansowe będą mogli liczyć także rodzice, którzy postanowili zostać z dzieckiem w domu. Nowe rozwiązania będą skierowane do rodziców dzieci w wieku od 12. do ukończenia 35. miesiąca życia.
Co ważne, rodzice korzystający z nowego wsparcia finansowego, bez zmian będą otrzymywać świadczenie 800+.
Trzy warianty
Rodzice będą mogli skorzystać z jednego z trzech wariantów wsparcia:
- "aktywni rodzice w pracy" (tzw. babciowe),
- "aktywnie w żłobku",
- "aktywnie w domu"
W zależności od indywidualnych potrzeb rodzice będą mogli przechodzić z jednego wariantu na drugi.
 
Przez 24 miesiące rodzice dzieci w wieku żłobkowym będą mogli pobierać 1500 zł. Z wyższej dopłaty będą mogli skorzystać rodzice dzieci z niepełnosprawnościami - to 1900 zł miesięcznie.
Jak powiedział premier Donald Tusk, ten program daje nadzieję rodzinom ponad pół miliona dzieci w Polsce.
Cała publikacja pod adresem wskazanym na wstępie. com i prawnikom.
 
 ***
 

 Do kiedy przedłużono ważność orzeczeń określających stopień niepełnosprawności

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 11 kwietnia 2024 r.
 
 Czytamy:
 Pracownik w okresie pandemii przedłożył pracodawcy orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, na którym widnieje data ważności: 31 września 2021 r. Czy w świetle obowiązujących przepisów orzeczenie to jest ważne? Pracownik nie wystąpił o ponowne wydanie orzeczenia - pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.
Jak odpowiada ekspert współpracujący z DGP - ważność orzeczenia o niepełnosprawności zostaje przedłużona do 30 września 2024 r. Zgodnie z art. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących zachowaniu ważności niektórych orzeczeń o niepełnosprawności oraz orzeczeń o stopniu niepełnosprawności orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane na czas określony na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, które zachowało ważność na podstawie art. 23 ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw w brzmieniu dotychczasowym, albo którego okres ważności upłynął po 5 sierpnia 2023 r. i przed 30 września 2024 r., zachowuje ważność do 30 września 2024 r. Okres ważności nie trwa dłużej niż do dnia, w którym nowe orzeczenie o niepełnosprawności albo nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności stanie się ostateczne.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 wspomnianej wyżej ustawy o szczególnych rozwiązaniach decyzje, na mocy których przyznano prawo do uzależnionych od niepełnosprawności np. świadczeń rodzinnych, wydane na podstawie orzeczeń o niepełnosprawności albo orzeczeń o stopniu niepełnosprawności, których okres ważności uległ przedłużeniu na podstawie art. 1, zmienia się z uwzględnieniem określonego w art. 1 terminu ważności tych orzeczeń.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 11 kwietnia 2024 r.
autor: Maciej Ambroziewicz, oprac.: GR
 
 ***
 

Będzie uchwała w sprawie waloryzacji dopłat

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 3 kwietnia 2024
 
Rada Dialogu Społecznego przygotowuje uchwałę, w której będzie wnioskować o podniesienie dofinansowań do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników o 19,2 proc., czyli wskaźnik wzrostu najniższego wynagrodzenia za pracę w bieżącym roku - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Prace nad uchwałą zostały podjęte z inicjatywy Federacji Przedsiębiorców Polskich. Od początku roku pracodawcy apelują bowiem o waloryzację subsydiów płacowych, zbierali też podpisy pod petycją do Rządu w tej sprawie. Ich zdaniem podwyżka dofinansowań jest niezbędna, bo aby spełniały one swoją funkcję, czyli stanowiły zachętę do zatrudniania osób z dysfunkcjami zdrowotnymi i zapewniały częściową rekompensatę ponoszonych kosztów płacy, to ich wysokość musi być adekwatna do sytuacji gospodarczej, w jakiej funkcjonują. Dlatego właśnie strona pracowników i pracodawców RDS chce przyjąć uchwałę, w której wnosi o waloryzację dopłat do pensji.
Będzie do niej dołączony projekt nowelizacji ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 44 ze zm.), zawierający zmianę dotyczącą kwot dopłat. Podniesienie dofinansowań na podstawie wskaźnika wzrostu najniższej pensji spowoduje, że dopłata do wynagrodzenia osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności wzrośnie z 500 zł do 600 zł miesięcznie, z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z 1350 zł do 1620 zł, a dla osób mających znaczny poziom dysfunkcji zdrowotnej z 2400 zł do 2870 zł.
Ponadto partnerzy społeczni chcą, aby waloryzacją były objęte również kwoty, o jakie jest podnoszona podstawowa wysokość dopłaty na pracowników z wymienionymi w przepisach ustawy schorzeniami szczególnymi, m.in. epilepsją, upośledzeniem umysłowym lub chorobą psychiczną. Obecnie zwiększenie dofinansowania wynosi odpowiednio 600 zł, 900 zł i 1200 zł na pracownika z lekkim, umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności. Natomiast po podwyżce byłoby to 720 zł, 1080 zł i 1440 zł.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 2 kwietnia 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

Będą wyższe dopłaty z PFRON do wynagrodzeń

 Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 24 kwietnia 2024 r.
Czytamy:
O 15 proc. wzrosną stawki dofinansowań do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
O planowanej podwyżce subsydiów płacowych poinformował podczas wczorajszego posiedzenia Rady Dialogu Społecznego Łukasz Krasoń, wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej oraz pełnomocnik Rządu ds. osób niepełnosprawnych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 44 ze zm.) wysokość dopłaty do pensji pracownika z lekkim stopniem niepełnosprawności wynosi 500 zł, z umiarkowanym 1350 zł, a ze znacznym 2400 zł. Kwoty tych dopłat mają wzrosnąć o 15 proc., co w praktyce oznacza, że będą one wynosić odpowiednio: 575 zł, 1550 zł oraz 2760 zł.
Ponadto waloryzacją będą objęte kwoty, o jakie jest podnoszona podstawowa wysokość dofinansowań w przypadku osób z wymienionymi w przepisach ustawy tzw. schorzeniami szczególnymi. Należą do nich m.in. epilepsja, upośledzenie umysłowe i choroba psychiczna. Teraz jest tak, że dopłata jest zwiększana o 600 zł na pracownika z lekką dysfunkcją zdrowotną, o 900 zł na pracownika z umiarkowaną i o 1200 zł, gdy dysfunkcja jest znaczna. Natomiast po podwyżce te stawki będą wynosić: 690 zł, 1035 zł i 1380 zł.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 23 kwietnia 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

 400 mln zł z Funduszy Europejskich na studia bez barier

E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 24.04.2024
Autor: inf. prasowa
 
Czytamy fragment publikacji:
 "400 mln zł na zapewnienie, że z oferty szkół wyższych będą mogły bez przeszkód korzystać osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, przeznaczy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w konkursie "Uczelnie coraz bardziej dostępne". Nabór wniosków potrwa do 28 czerwca br.
W konkursie mogą wziąć udział uczelnie, które w ostatnich latach solidnie pracowały nad tym, żeby otworzyć się na studentów ze szczególnymi potrzebami wynikającymi ze stanu zdrowia. Mowa o podmiotach, które w Programie Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) zrealizowały z sukcesem projekty w ramach ścieżek: MINI+MIDI, MIDI albo MAXI, a teraz chcą kontynuować, rozwijać i udoskonalać proces wdrażania dostępności, podążając ścieżką Rozwój+.
- Uczelnie są ośrodkami, których doświadczenia, także w zakresie szeroko rozumianej dostępności, promieniują na cały kraj. Dlatego dążymy do tego, żeby kształcenie odbywało się w duchu równych szans. Zdaję sobie sprawę, jak złożone jest to zadanie i jak poważnych nakładów wymaga. Ale jednocześnie obserwuję, że ośrodki, w których dostępność nie jest jedynie hasłem reklamowym bez pokrycia, rzeczywiście przyciągają studentów, są też dobrym miejscem pracy dla kadry naukowo-dydaktycznej i administracyjnej. Tym bardziej zachęcam do zgłaszania swoich propozycji w ogłoszonym przez NCBR konkursie - powiedział Dariusz Wieczorek, minister nauki i szkolnictwa wyższego.
- W naborze "Uczelnie coraz bardziej dostępne" do składania wniosków zapraszamy szkoły wyższe bardziej dojrzałe w obszarze dostępności. To znaczy takie, które korzystając ze wsparcia Funduszy Europejskich, skutecznie działały na rzecz dostosowania np. swojej organizacji, programów kształcenia, rozwiązań edukacyjnych i architektonicznych, procedur czy stron internetowych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Czekamy więc na kolejne pomysły uczelni, które potrafiły już w pewnym zakresie wzmocnić otwartość społeczności akademickiej na osoby dotąd niesłusznie pomijane. Liczę na to, że wkraczając na ścieżkę Rozwój+, w pełni rozwiną skrzydła i pokażą, że nowoczesne kształcenie nikogo nie wyklucza. Dostępność musi być standardem, aby wszyscy studenci mogli bez przeszkód korzystać ze swoich praw - podkreślił prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, p.o. dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju".
Cała publikacja pod adresem wskazanym na wstępie.
 
 ***
 

 Ekwiwalent za urlop wypłacony gotówką nie pozbawia dopłaty do pensji

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 10 kwietnia 2024 r.
 
Oto fragment publikacji:
Jeśli pracodawca wypłacił wynagrodzenie niepełnosprawnemu pracownikowi na jego konto, a ekwiwalent za niewykorzystany urlop do ręki, to może otrzymać dofinansowanie do jego pensji, bo jest to świadczenie pozawynagrodzeniowe i nie jest wliczane do kosztów płacy - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Tak wynika z wyjaśnienia udzielonego przez PFRON. Pytanie dotyczyło pracodawcy, który rozwiązuje umowę o pracę z niepełnosprawnym pracownikiem na mocy porozumienia stron. Wynagrodzenie za marzec br. przesłał na jego konto, natomiast kwotę ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypłacił mu gotówką. W związku z tym firma ma wątpliwości, czy może się ubiegać w PFRON o dofinansowanie do jego pensji za marzec z uwagi na brzmienie art. 26a ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 44). Zgodnie z nim jednym z warunków uzyskania dopłaty do wynagrodzenia podwładnego z dysfunkcją zdrowotną jest to, aby zostało ono przekazane na rachunek w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo na adres zamieszkania pracownika - za pośrednictwem podmiotów prowadzących działalność w zakresie doręczania pieniędzy.
PFRON w swojej odpowiedzi wskazuje na początku, że na formularzu INF-D-P (jest wysyłany razem z wnioskiem o dopłatę), w poz. 52, odnoszącej się do kosztów płacy, pracodawca powinien wliczać wynagrodzenie brutto oraz finansowane przez niego obowiązkowe składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe oraz na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Dodatkowo w wynagrodzeniu brutto są uwzględniane koszty pracy zdalnej: ekwiwalent lub ryczałt, wypłacane niepełnosprawnemu pracownikowi, który w takiej formie wykonuje obowiązki zawodowe.
Dlatego za wynagrodzenie brutto należy uznać kwoty wypłacone podwładnemu, które mają charakter wynagrodzenia, a nie np. zasiłku, deputatu czy ekwiwalentu.
Do wynagrodzenia w tym rozumieniu wchodzą więc wynagrodzenia m.in. za czas pracy, choroby, godziny nadliczbowe, za okres wypowiedzenia, dodatki funkcyjne oraz premie, o ile można je przyporządkować do jednego miesiąca. Natomiast nie mieszczą się w tym pojęciu ekwiwalenty inne niż za pracę zdalną, dodatki świadczeniowe, zasiłki, odszkodowania czy odprawy. Należność za niewykorzystany urlop jest świadczeniem pozawynagrodzeniowym i w efekcie nie jest ono wliczane do kosztów płacy wykazywanych na INF-D-P.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 9 kwietnia 2024 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR