Cel nadrz�dny: zwi�kszenie zatrudnienia
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 31.12.2018
Mateusz Ró�a�ski
Przytaczamy ca�� publikacj�.
"Pe�ne w��czenie osób z niepe�nosprawno�ci� w �ycie spo�eczne i zawodowe, a tak�e zagwarantowanie realizacji praw okre�lonych w Konwencji o prawach osób niepe�nosprawnych poprzez stworzenie ram d�ugofalowej polityki krajowej na rzecz osób z niepe�nosprawno�ci�. To g�ówne za�o�enia Strategii na rzecz Osób Niepe�nosprawnych 2018-2030, która zosta�a zaprezentowana w grudniu 2018 r. w Warszawie podczas jubileuszowego, 10. posiedzenia Zespo�u do spraw Opracowania Rozwi�za� w zakresie Poprawy Sytuacji Osób Niepe�nosprawnych i Cz�onków ich Rodzin.
Filarami strategii jest podniesienie �wiadomo�ci spo�ecze�stwa oraz wiedzy osób z niepe�nosprawno�ci� na temat przys�uguj�cych im praw i instrumentów wsparcia, zapewnienie spójno�ci systemu i wspó�dzia�ania administracji na rzecz wsparcia osób z niepe�nosprawno�ci�, a tak�e zapewnienie powszechnej dost�pno�ci przestrzeni publicznej, transportu, informacji i komunikacji oraz us�ug.
W ramach strategii wskazano te� cztery obszary funkcjonowania pa�stwa, które maj� s�u�y� osi�gni�ciu celu, jakim jest w��czenie osób z niepe�nosprawno�ci� do spo�ecze�stwa: zdrowie, zabezpieczenie spo�eczne, edukacja i praca.
Zdrowie
W ramach polityki zdrowotnej rz�d zapowiada zapewnienie osobom z niepe�nosprawno�ci� odpowiednich us�ug zdrowotnych (m.in. telemedycyna), a tak�e kompleksowej rehabilitacji i poprawy jako�ci leczenia.
Ma to s�u�y� zapobieganiu powstawaniu i pog��bianiu si� niepe�nosprawno�ci i zapewnieniu odpowiedniego dost�pu do us�ug zdrowotnych oraz zwi�kszeniu efektywno�ci procesu leczenia, co znacznie wp�ynie na jako�� �ycia osób z niepe�nosprawno�ci� i umo�liwi im wi�ksz� aktywno�� na rynku pracy.
Zabezpieczenie spo�eczne
W tym obszarze najwa�niejszym zadaniem jest stworzenie warunków do niezale�nego �ycia, poprzez zapewnienie zindywidualizowanego wsparcia w postaci odpowiednich us�ug opieku�czych.
W strategii mowa jest m.in. o standaryzacji us�ug asystenckich, wypracowaniu modelu rehabilitacji kompleksowej i zwi�kszeniu liczby placówek dziennego pobytu, a tak�e, co koresponduje m.in. z dzia�aniami w ramach programu Dost�pno�� Plus, zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych osób z niepe�nosprawno�ci� i ich rodzin.
Edukacja
Has�em przewodnim tej cz�ci strategii jest edukacja w��czaj�ca na ka�dym etapie kszta�cenia, ustawiczne przygotowanie ucznia z niepe�nosprawno�ci� do wej�cia na rynek pracy.
Praca
Wspólnym mianownikiem wszystkich dzia�a� zaplanowanych w ramach strategii jest przygotowanie osób z niepe�nosprawno�ci� do pracy i zapewnienie im warunków do bycia aktywnymi uczestnikami rynku pracy. Twórcy strategii podkre�laj�, �e ich celem jest oczywi�cie zwi�kszenie poziomu zatrudnienia osób z niepe�nosprawno�ci�.
Maj� temu s�u�y� m.in. nowe instrumenty u�atwiaj�ce d�ugoterminowe utrzymanie si� na rynku pracy, ale te� wspieranie podmiotów ekonomii spo�ecznej i przedsi�biorczo�ci samych osób z niepe�nosprawno�ci�".
***
Baza Wwiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-01-31)
Joanna �liwi�ska, oprac.: GR
Czytamy:
"Przez ostatnie pó� roku przebywa�am na kilkunastu zwolnieniach lekarskich. Chorowa�am jednocze�nie na depresj� i dolegliwo�ci kr�gos�upa. Ostatnio ZUS wyda� decyzj�, w której stwierdzi�, �e wyczerpa�am okres zasi�kowy i nie otrzymam wi�cej zasi�ku, bo ca�y czas by�am chora na t� sam� chorob� (depresj�). Czy ZUS mia� prawo to zrobi�? - pyta czytelniczka Dziennika Gazety Prawnej.
Tak - odpowiada ekspertka wspó�pracuj�ca z DGP. ZUS ma prawo kontrolowa�, czy ubezpieczony nie przekroczy� przys�uguj�cego mu limitu okresu pobierania zasi�ku.
Zgodnie z art. 8 ustawy o �wiadczeniach pieni�nych z ubezpieczenia spo�ecznego w razie choroby i macierzy�stwa zasi�ek chorobowy przys�uguje przez okres trwania niezdolno�ci do pracy z powodu choroby lub niemo�no�ci wykonywania pracy (np. poddanie si� badaniom na dawców narz�dów), a je�eli niezdolno�� do pracy zosta�a spowodowana gru�lic� lub wyst�puje w trakcie ci��y - nie d�u�ej ni� przez 270 dni. Do okresu zasi�kowego wlicza si�:
- wszystkie okresy nieprzerwanej niezdolno�ci do pracy
- okresy niemo�no�ci wykonywania pracy
- okresy poprzedniej niezdolno�ci do pracy, spowodowanej t� sam� chorob�, je�eli przerwa pomi�dzy ustaniem poprzedniej a powstaniem ponownej niezdolno�ci do pracy nie przekracza�a 60 dni".
Wi�cej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 31 stycznia 2019 r.
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 17.01.2019
Mateusz Ró�a�ski �ród�o: rpo.gov.pl
Czytamy fragment publikacji:
"Osoby ubezw�asnowolnione nie mog� zawiera� ma��e�stwa, ale zdarza si�, �e s� zmuszane do przyjmowania �rodków antykoncepcyjnych wbrew swojej woli. Ubezw�asnowolnienie w praktyce nie broni te� przed skutkami zaci�gni�cia "chwilówki" czy niekorzystnej umowy handlowej, ale pozbawia prawa do decydowania o samym sobie. Dlatego likwidacji tego archaicznego rozwi�zania domaga si� Rzecznik Praw Obywatelskich.
"Ubezw�asnowolnienie ca�kowite jest niezgodne z konstytucyjnymi zasadami godno�ci i wolno�ci cz�owieka oraz poszanowania �ycia prywatnego i rodzinnego" - takie stanowisko przedstawi� Trybuna�owi Konstytucyjnemu (TK) Rzecznik Praw Obywatelskich dr Adam Bodnar.
Adam Bodnar przy��czy� si� te� do post�powania obecnie prowadzonego przez TK, które dotyczy skargi pani Barbary, zajmuj�cej si� swoj� przyjació�k� z zaburzeniami psychicznymi. Na wniosek prokuratury z 2015 r. s�d orzek� ubezw�asnowolnienie ca�kowite kobiety, mimo jej sprzeciwu. Apelacje zg�oszone przez pani� Barbar� i Helsi�sk� Fundacji Praw Cz�owieka zosta�y oddalone, a S�d Najwy�szy odmówi� przyj�cia skarg kasacyjnych. Dlatego w lutym 2017 r. pani Barbara z�o�y�a skarg� konstytucyjn�.
Czym jest ubezw�asnowolnienie
Jak czytamy na stronie RPO, ubezw�asnowolnienie polega na pozbawieniu albo ograniczeniu przez s�d zdolno�ci do czynno�ci prawnych z uwagi na chorob� danej osoby lub psychiczne problemy. Za� ubezw�asnowolnienie ca�kowite oznacza zupe�ne pozbawienie danej osoby zdolno�ci do czynno�ci prawnych - czynno�ci te zamiast niej podejmuje opiekun.
Osoba ubezw�asnowolniona ca�kowicie nie mo�e np. samodzielnie nawi�za� stosunku pracy, zawrze� ma��e�stwa ani sprawowa� opieki rodzicielskiej. Konsekwencje ubezw�asnowolnienia ca�kowitego bywaj� porównywane w literaturze i doktrynie prawa do �mierci cywilnej.
W Polsce ubezw�asnowolnionych ca�kowicie jest ok. 90 tys. osób, a ta liczba - stale ro�nie. Dla porównania, w ca�ej Europie by�o wed�ug danych Mental Health Europe z pocz�tku 2017 roku osób ca�kowicie ubezw�asnowolnionych by�o 264 tys.".
Z ca�� publikacj� mo�na zapozna� si� pod adresem wskazanym na wst�pie, a z argumentacj� Rzecznika Praw Obywatelskich oraz z jego pismem do Trybuna�u Konstytucyjnego na stronie Biura RPO.
***
Baza Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-01-17)
Agata Szczepa�ska, oprac.: GR
Publikacja dotyczy rehabilitacji leczniczej, dlatego tylko sygnalizujemy temat.
"Zbyt du�o ogólników, niejasne kryteria - to najcz�ciej wysuwane zarzuty wobec projektu rozporz�dzenia w sprawie programu pilota�owego dotycz�cego nowych zasad finansowania i sprawozdawczo�ci w fizjoterapii ambulatoryjnej. Krytykowany jest równie� zapis, zgodnie z którym eksperci Krajowej Izby Fizjoterapeutów b�d� zarówno przygotowywa�, jak i ocenia� pilota� - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Nowy model rehabilitacji - na razie jedynie chorych z bólami kr�gos�upa l�d�wiowego - mia� zosta� przetestowany jeszcze w zesz�ym roku. Pilota� mia� si� rozpocz�� po wakacjach, jednak prace nad dotycz�cym go rozporz�dzeniem znacznie si� przeci�gn�y".
Osoby zainteresowane znajd� wi�cej informacji w Dzienniku Gazecie Prawnej z 17 stycznia 2019 r.
***
Baza Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-01-17)
Patryk S�owik, oprac.: GR
Czytamy:
"Ju� niebawem aptekarze b�d� dostarczali niepe�nosprawnym leki na recept� oraz wyroby medyczne. S�k w tym, �e rz�dz�cy nie wiedz�, jak rozwi�za� k�opot weryfikacji uprawnienia do zamówienia przesy�ki - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Za�o�enie procedowanego w�a�nie projektu nowelizacji prawa farmaceutycznego jest proste: osoby niepe�nosprawne powinny móc otrzymywa� medykamenty bez konieczno�ci wychodzenia z domu. Dzi� wysy�kowo mo�na otrzyma� tylko cz�� leków, te najmniej wra�liwe na warunki przechowywania. Dlatego po wej�ciu nowych przepisów lekarstwa b�d� mogli dor�cza� farmaceuci, którzy wiedz�, jak je przechowywa�.
Ministerstwa Zdrowia i Sprawiedliwo�ci uzna�y, �e uprawnieni do skorzystania z mo�liwo�ci dowozu leków do domu b�d� po prostu sk�adali o�wiadczenie o swej niepe�nosprawno�ci. Tyle �e zdaniem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów takie rozwi�zanie jest z�e.
"Proponowana w projekcie weryfikacja posiadania orzeczenia o niepe�nosprawno�ci na podstawie o�wiadczenia z�o�onego przez osob� dokonuj�c� zakupu mo�e prowadzi� do nadu�y� i powodowa� potrzeb� cz�stych kontroli w celu weryfikacji prawdziwo�ci z�o�onych o�wiadcze�" - wskazuje kancelaria premiera w swej opinii do projektu. Podkre�la równie�, �e projektodawcy nie zadbali o wskazanie, jakie sankcje b�d� grozi� za z�o�enie nieprawdziwego o�wiadczenia.
Minister Maciej W�sik podpisany pod pismem uwa�a, �e brak ewentualnych konsekwencji mo�e zach�ca� w pe�ni sprawne osoby do podejmowania prób zakupu leków z dowozem.
St�d propozycja KPRM, by zamiast o�wiadczenia wprowadzi� wymóg za��czenia skanu orzeczenia o niepe�nosprawno�ci lub legitymacji osoby niepe�nosprawnej. Wówczas ryzyko nadu�y� znacz�co by spad�o. Mniejsza by�aby jednak tak�e wygoda osób, które rzeczywi�cie s� niepe�nosprawne.
Dostawa leków do pacjenta przez farmaceut� budzi wiele w�tpliwo�ci. Oprócz dyskusji o sposobie weryfikacji uprawnie� toczy si� debata mi�dzy urz�dnikami i farmaceutami o tym, czy w ogóle farmaceuci powinni zajmowa� si� dowozem leków. Rozwi�zanie to szczerze popieraj� du�e sieci apteczne. Wielu indywidualnych farmaceutów protestuje.
Pomys� popiera Ministerstwo Zdrowia, które wyja�nia, �e chce da� aptekarzom tylko tak� mo�liwo��, a nie nak�ada� na nich obowi�zek.
Z drugiej strony - przeciwny jest KPRM. W swych uwagach do projektu nowelizacji rz�dowi urz�dnicy wskazali, �e nowe przepisy jeszcze bardziej zaburz� konkurencj� na rynku, który ju� teraz jest zdominowany przez sieci apteczne. KPRM przypuszcza bowiem, �e osobiste dostarczanie leków utrudni dzia�alno�� indywidualnym aptekom, zatrudniaj�cym jednego lub kilku aptekarzy, w tym samym czasie za� sieci apteczne maj�ce wi�ksz� liczb� pracowników b�d� mog�y dynamicznie rozwija� oba rodzaje dzia�alno�ci".
Wi�cej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 17 stycznia 2019 r.
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 24.01.2019
oprac. tp
�ród�o: Radio ZET
Przytaczamy ca�� publikacj�.
"Jak podaje Radio ZET, Wojewoda Pomorski ��da od w�adz Sopotu zwrotu ponad 846 tys. z�. Chodzi o �wiadczenie piel�gnacyjne, które w tym mie�cie od 2014 r. wyp�acane jest wszystkim opiekunom, bez ró�nicowana ich pod wzgl�dem wieku nabycia niepe�nosprawno�ci przez podopiecznego.
Wojewoda uwa�a jednak, �e to z�amanie prawa i 40 opiekunów ma wed�ug jego zalece� od stycznia dostawa� nawet ponad 900 z�otych miesi�cznie mniej ni� do tej pory, a cz�� z nich mo�e nawet straci� ca�kowicie prawo do jakichkolwiek �wiadcze�” - podaje serwis Radiozet.pl.
Sopot idzie do s�du
W 2014 r. Trybuna� Konstytucyjny uzna�, �e ró�nicowanie �wiadcze� dla rodziców i opiekunów z powodu wieku powstania niepe�nosprawno�ci podopiecznego jest niezgodne z konstytucj�. Do dzi� jednak nie zmieniono przepisów w tym zakresie, dlatego wi�kszo�� o�rodków pomocy spo�ecznej wyp�aca �wiadczenia wed�ug starych zasad.
- Zupe�nie inaczej interpretujemy wyrok trybuna�u. Jako �e w tej kwestii nie zmieniamy zdania, b�dziemy szuka� rozstrzygni�� w s�dzie - powiedzia� Radiu ZET szef sopockiego MOPS Andrzej Czekaj.
Zapewni� te�, �e opiekunom osób doros�ych b�d� nadal wyp�acane �wiadczenia w wysoko�ci obecnie 1583 z�, zamiast 620 z�".
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 03.11.2014
oprac. Julita Ku�niewska
Dla przypomnienia uprawnie� osób niepe�nosprawnych przytaczamy ca�� publikacj�.
"Osoby z niepe�nosprawno�ci� maj� prawo do korzystania z ulg i przywilejów w przejazdach poci�gami.
Osoby ze znacznym stopniem niepe�nosprawno�ci (inwalidzi dawnej I grupy) maj� prawo do:
- 37 proc. ulgi w poci�gach po�piesznych, ekspresowych, IC i EC,
- 49 proc. ulgi na przejazdy w poci�gach PKP - tylko w klasie 2. poci�gów osobowych,
- 95 proc. ulgi na przejazdy w poci�gach PKP dla opiekuna towarzysz�cego w podró�y (na podstawie jednego z dokumentów podopiecznego oraz biletów jednorazowych), przy czym opiekun musi by� pe�noletni (sko�czone 18 lat), a w przypadku osoby niewidomej - jej przewodnik musi mie� sko�czone 13 lat.
Osoby niewidome, nieb�d�ce osobami o znacznym stopniu niepe�nosprawno�ci maj� prawo do:
- 37 proc. ulgi na przejazdy w 2. klasie poci�gów osobowych, pospiesznych i ekspresowych (na podstawie jednego z dokumentów stwierdzaj�cych niepe�nosprawno��),
- do 95 proc. ulgi na przejazdy w poci�gach PKP dla swojego przewodnika towarzysz�cego w podró�y (osoby niewidomej lub ociemnia�ej), który musi mie� uko�czone 13 lat.
Dzieci i m�odzie� niepe�nosprawna ucz�szczaj�ce do szko�y, nie d�u�ej ni� do uko�czenia 24. roku �ycia, a studenci do 26. roku �ycia, ich rodzice lub opiekunowie maj� prawo do:
- 78 proc. ulgi na przejazdy poci�gami osobowymi i pospiesznymi, ekspresowymi EC, IC PKP (tylko w 2. klasie) na trasie z miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu do: szko�y, przedszkola, o�rodka rehabilitacji, domu pomocy spo�ecznej, zak�adu opieki zdrowotnej, poradni psychologiczno-pedagogicznej, placówki opieku�czo-wychowawczej, o�rodka wsparcia, i z powrotem, na podstawie legitymacji szkolnej,
- 78 proc. ulgi na przejazdy poci�gami dla jednego z rodziców lub opiekunów dzieci i m�odzie�y z niepe�nosprawno�ci� - na podstawie biletów jednorazowych. Uprawnienie to obejmuje wy��cznie przejazd z miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu do przedszkola, szko�y, szko�y wy�szej, placówki opieku�czo-wychowawczej, placówki o�wiatowo-wychowawczej, specjalnego o�rodka szkolno-wychowawczego, specjalnego o�rodka wychowawczego, o�rodka umo�liwiaj�cego dzieciom i m�odzie�y spe�nianie obowi�zku szkolnego i obowi�zku nauki, o�rodka rehabilitacyjno-wychowawczego, domu pomocy spo�ecznej.
- 93 proc. ulgi w autobusach PKS w komunikacji zwyk�ej dla osób niewidomych niezdolne do samodzielnej egzystencji,
- 51 proc. ulgi w autobusach PKS w komunikacji przyspieszonej i po�piesznej dla osób niewidomych niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Uprawnienie to obejmuje wy��cznie przejazd z miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu do przedszkola, szko�y, placówki opieku�czo-wychowawczej, o�rodka rehabilitacji, o�rodka rehabilitacyjno-wychowawczego, domu pomocy spo�ecznej, o�rodka wsparcia, zak�adu opieki zdrowotnej, poradni psychologiczno-pedagogicznej i z powrotem.
Renci�ci i emeryci (a tak�e ma��onek, na którego pobierany jest dodatek rodzinny) maj� prawo do:
- dwóch jednorazowych przejazdów w ci�gu roku kalendarzowego z ulg� 37 proc. w 2. klasie poci�gów osobowych, pospiesznych i ekspresowych.
UWAGA! Nale�y pami�ta� o tym, �e bilet na przejazd "tam i z powrotem" jest traktowany jako dwa oddzielne przejazdy. Emeryci i renci�ci nie maj� zni�ek w autobusach PKS".
***
10.05.2018
Mateusz Ró�a�ski
�ród�o: rynek-kolejowy.pl
Poni�sz� informacj� opublikowali�my w grudniu ub.r. Powtarzamy j� teraz, �eby uzupe�ni� powy�szy przegl�d uprawnie�.
"Do tej pory osoby z niepe�nosprawno�ci� korzystaj�ce z pomocy psa asystenta musia�y kupowa� dla niego bilet - w przeciwie�stwie do osób niewidomych i niedowidz�cych, które na bilet dla swoich psich przewodników mia�y 95-procentow� zni�k�. Teraz najwi�kszy polski przewo�nik zdecydowa� si� zrezygnowa� z op�at za przejazd certyfikowanych psów asystuj�cych.
W kwietniu tego roku PKP Intercity przesta�o pobiera� op�aty za przejazd psów asystuj�cych.
- Od 26 kwietnia osoby z niepe�nosprawno�ci� podró�uj�ce poci�gami PKP Intercity mog� bez dodatkowych op�at zabra� w podró� certyfikowanego psa asystuj�cego. Aby skorzysta� z tej mo�liwo�ci, wystarczy mie� ze sob� podczas podró�y certyfikat, potwierdzaj�cy status psa asystuj�cego oraz jego aktualne �wiadectwa szczepienia, o które konduktor mo�e poprosi� podczas kontroli biletów - powiedzia�a portalowi Rynek Kolejowy Agnieszka Serbe�ska, rzeczniczka przewo�nika.
O wprowadzenie takiej zmiany apelowa�a m.in. Helsi�ska Fundacja Praw cz�owieka.
Za darmo tylko z certyfikatem
Wcze�niej certyfikowane psy asystuj�ce (o ile jednocze�nie nie pe�ni�y roli psa przewodnika osoby niewidomej) mog�y by� przewo�one na podstawie biletu na przewóz psa, którego koszt wynosi� 15,20 z�.
Wprowadzona w ostatnich dniach kwietnia zmiana zwolni�a certyfikowane psy asystuj�ce z tej op�aty. Wci�� jednak pies przewodnik osoby niewidomej, je�eli nie jest certyfikowanym psem asystuj�cym, jest przewo�ony przez osob� niewidom� na podstawie biletu z ulg� ustawow� 95 proc. Dokumentami po�wiadczaj�cymi t� ulg� s� dokumenty osoby niewidomej".
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 10.01.2019
Tomasz Przybyszewski
Czytamy:
"Od paru lat kr��y informacja o tym, jakoby mia�y znikn�� ulgi na przejazdy komunikacj� publiczn� m.in. dla osób z niepe�nosprawno�ci� i studentów. Zapytali�my Ministerstwo Infrastruktury, czy w 2019 r. ulgi na przejazdy s� zagro�one.
"W zwi�zku z wej�ciem w �ycie przepisu art. 28 ustawy z 9 listopada 2018 r. o szczególnych rozwi�zaniach s�u��cych realizacji ustawy bud�etowej na 2019 r. (Dz.U. poz. 2435), zakres uprawnie� do ulgowych przejazdów �rodkami publicznego transportu zbiorowego osób niepe�nosprawnych i studentów nie ulega zmianom w 2019 r." - uspokaja Szymon Hupty�, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Ulgi d�u�ej o rok
Co zawieraj� zmienione przepisy? Najwa�niejszy dla pasa�erów wydaje si� art. 87, który w ust. 1 brzmi:
"W terminie do dnia 31 grudnia 2019 r. podmioty prowadz�ce dzia�alno�� w zakresie krajowego regularnego przewozu osób s� obowi�zane uwzgl�dnia� uprawnienia pasa�erów do ulgowych przejazdów �rodkami publicznego transportu zbiorowego w transporcie drogowym i kolejowym, zgodnie z dotychczasowymi przepisami".
Zmieniono wi�c w tym przepisie rok z 2018 na 2019. Natomiast ust. 2 tego artyku�u brzmi:
"W terminie, o którym mowa w ust. 1, finansowanie ulgowych przejazdów �rodkami publicznego transportu zbiorowego odbywa si� na zasadach okre�lonych w przepisach dotychczasowych".
Ca�a publikacja pod adresem wskazanym na wst�pie.
***
Baza Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-01-22)
Michalina Topolewska, oprac.: GR
Czytamy:
"Wys�ane do pracodawców w 2018 r. pisma, w których ich klienci wskazuj�, �e nie b�d� korzysta� z ulg we wp�atach na PFRON, straci�y aktualno�� w br. Do czasu otrzymania nowych, firmy musz� ich informowa� o nale�nej im kwocie obni�enia - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Tak wynika z odpowiedzi udzielonej przez fundusz na pytanie skierowane przez Ogólnopolsk� Baz� Pracodawców Osób Niepe�nosprawnych. Dotyczy�o ono interpretacji art. 22 ust. 1a ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i spo�ecznej oraz zatrudnianiu osób niepe�nosprawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 511 ze zm.), który obowi�zuje od 1 pa�dziernika zesz�ego roku. Zgodnie z nim pracodawca ma obowi�zek raz w ci�gu roku do��czy� do faktury wysy�anej kontrahentowi za zakup, informacj� o zasadach nabywania i korzystania z ulg we wp�atach na PFRON oraz o mo�liwo�ci z�o�enia o�wiadczenia o rezygnacji z tego uprawnienia. Gdy klient si� na to zdecyduje, pracodawca nie musi mu potem po ka�dym zakupie wysy�a� informacji z kwot� obni�enia".
Osoby zainteresowane znajd� wi�cej informacji na ten temat w Dzienniku Gazecie Prawnej z 22 stycznia 2019 r.
***
Baza Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-01-17)
Michalina Topolewska, oprac.: GR
Czytamy fragment publikacji:
"Efekt zach�ty liczy si� od momentu, w którym osoba niepe�nosprawna przyst�pi�a do pracy. Nie jest istotne, �e np. podpisa�a umow� w poprzednim miesi�cu. Natomiast orzeczenie o niepe�nosprawno�ci musi by� dostarczone ju� przy podpisywaniu umowy - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Tak wynika z informacji przygotowanej przez PFRON w zwi�zku z w�tpliwo�ciami zg�aszanymi przez pracodawców. Co do zasady efekt zach�ty jest jednym z warunków, które firma musi spe�ni�, aby mog�a otrzyma� dofinansowanie do wynagrodzenia nowo zatrudnianego pracownika. Mo�na go osi�gn�� metod� ilo�ciow�, która polega na wykazaniu, �e w miesi�cu przyj�cia do pracy osoby dosz�o do wzrostu zatrudnienia ogó�em w porównaniu do przeci�tnej liczby pracowników z poprzednich 12 miesi�cy, lub jako�ciow� - je�li podw�adny podejmuje prace na wakacie zwolnionym przez inn� osob� we wskazanych przepisami ustawy o rehabilitacji okoliczno�ciach.
Czasami zdarza si� jednak, �e data podpisania umowy o prac� przypad�a w innym miesi�cu ni� termin rozpocz�cia jej wykonywania. W takich sytuacjach, jak podkre�la PFRON, efekt zach�ty nale�y bada� w miesi�cu, w którym osoba niepe�nosprawna zacz�a faktycznie pracowa�. Powo�uje si� przy tym na art. 26 ustawy z 26 czerwca 1976 r. kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 917 ze zm.), które wskazuj�, �e dat� nawi�zania stosunku pracy mo�e by� termin rozpocz�cia pracy, gdy zosta� podany w umowie, lub data zawarcia umowy, je�li dzie�, w którym osoba zaczyna zatrudnienie, nie zosta� okre�lony.
Co wa�ne, pracodawca ma obowi�zek dysponowa� orzeczeniem o niepe�nosprawno�ci ju� w dniu podpisania umowy o prac�, bo tylko wtedy jest w stanie wykaza�, �e osi�ga cel pomocy publicznej, do której zalicza si� subsydia p�acowe (wskazany w unijnym rozporz�dzeniu reguluj�cym udzielanie przez pa�stwa cz�onkowskie takiego wsparcia przedsi�biorcom). Jest nim bowiem zach�canie pracodawców do zwi�kszania zatrudnienia niepe�nosprawnych pracowników. Dlatego firma w momencie zawierania umowy o prac� musi mie� �wiadomo��, �e zatrudnia osob� z dysfunkcj� zdrowotn�".
Wi�cej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 17 stycznia 2019 r.
***
Baza Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-01-15)
Michalina Topolewska, oprac.: GR
Czytamy:
"Je�li pracodawca poza ��obkiem i przedszkolem prowadzi te� dzienny dom pomocy, to nie mo�e skorzysta� z prawa do niep�acenia na rzecz PFRON z tytu�u osi�gania 2 proc. poziomu zatrudniania pracowników z dysfunkcjami - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Takie stanowisko fundusz przedstawi� w interpretacji indywidualnej wydanej dla jednej z firm (nr DW.050.13.2018.RCZ).
Co do zasady na PFRON p�ac� pracodawcy, którzy maj� minimum 25 pracowników i nie osi�gaj� 6 proc. wska�nika zatrudnienia osób niepe�nosprawnych. Po uzyskaniu tego pu�apu s� zwolnieni z tego obowi�zku. Jednocze�nie art. 21 ust. 2b ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i spo�ecznej oraz zatrudnianiu osób niepe�nosprawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 511 ze zm.) przewiduje wyj�tek od tej regu�y. Zgodnie z nim na PFRON nie trzeba p�aci�, gdy wspomniany wska�nik wynosi 2 proc., ale dotyczy to tylko wymienionych w tym przepisie placówek, w tym m.in. uczelni, szkó�, przedszkoli i ��obków (co istotne, mo�na do niego zalicza� równie� niepe�nosprawne dzieci ucz�szczaj�ce do tych placówek)".
Zainteresowani pracodawcy znajd� wi�cej informacji na ten temat w Dzienniku Gazecie Prawnej z 15 stycznia 2019 r.
***
Baza Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-01-07)
Michalina Topolewska, oprac.: GR
Fragment publikacji:
"Firma nie jest uznawana za zak�ad pracy chronionej od dnia, kiedy faktycznie przestaje spe�nia� warunki do posiadania takiego statusu. Dat� okre�la wojewoda w decyzji - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Takie stanowisko przedstawi� Pa�stwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepe�nosprawnych w interpretacji indywidualnej, wydanej dla pracodawcy (DW.050.10.2018.RCZ). Pytanie by�o zwi�zane z sytuacj�, gdy dochodzi do utraty statusu ZPChr. Jego posiadanie jest uzale�nione od spe�nienia kilku warunków wymienionych w art. 28 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i spo�ecznej oraz zatrudnianiu osób niepe�nosprawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 511 ze zm.). W�ród nich jest m.in. wymóg prowadzenia dzia�alno�ci gospodarczej przez minimum rok, osi�ganie odpowiedniego wska�nika zatrudnienia osób z dysfunkcjami oraz zapewnianie opieki medycznej.
W przypadku zaprzestania spe�niania tych warunków pracodawca musi o tym powiadomi� wojewod� w ci�gu 14 dni. Wtedy ten, na podstawie art. 30 ust. 3 ustawy, podejmuje decyzj� stwierdzaj�c� utrat� statusu ZPChr".
Ca�a publikacja w Dzienniku Gazecie Prawnej z 7 stycznia 2019 r.
***
Baza Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019
Michalina Topolewska, oprac.: GR
Czytamy fragment informacji:
"To, czy warto�� nieterminowo op�aconych sk�adek do ZUS nie przekracza 2 proc. nale�no�ci za dany miesi�c, powinno by� liczone od sumy sk�adek, jakie pracodawca musi wp�aci� do ZUS za wszystkich ubezpieczonych - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Tak wynika z odpowiedzi udzielonej przez Pa�stwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepe�nosprawnych na pytanie skierowane przez Ogólnopolsk� Baz� Pracodawców Osób Niepe�nosprawnych. Dotyczy�o ono interpretacji przepisów zwi�zanych z opó�nieniami w ponoszeniu kosztów p�acy, w tym sk�adek do ZUS. Co do zasady jest bowiem tak, �e ich wp�ata po terminie (przekraczaj�cym 14 dni) skutkuje tym, �e pracodawcy nie przys�uguje dofinansowanie do wynagrodzenia niepe�nosprawnego pracownika.
Od tej regu�y jest jednak wyj�tek okre�lony w obowi�zuj�cym od pocz�tku roku art. 26a ust. 1a2 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i spo�ecznej oraz zatrudnianiu osób niepe�nosprawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 511 ze zm.). Zgodnie z nim, je�li spó�niona ponad 14 dni wp�ata sk�adek nie przekroczy 2 proc. warto�ci nale�no�ci za dany miesi�c, pracodawca nie musi zwraca� dop�at do pensji".
Wi�cej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 24 stycznia 2019 r.
***
Baza Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-01-31)
Michalina Topolewska, oprac.: GR
Czytamy:
"Roz�o�enie na raty nale�no�ci na ubezpieczenia spo�eczne do ZUS mo�e skutkowa� brakiem mo�liwo�ci wyp�aty dofinansowa� do wynagrodze� niepe�nosprawnych pracowników lub konieczno�ci� ich zwrotu - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Tak wynika z odpowiedzi udzielonej przez Pa�stwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepe�nosprawnych na pytanie Ogólnopolskiej Bazy Pracodawców Osób Niepe�nosprawnych w sprawie dop�at do pensji. Co do zasady jest bowiem tak, �e firmie nie przys�uguje pomoc w formie subsydiów p�acowych, gdy miesi�czne koszty p�acy, w tym sk�adki do ZUS, op�aci�a z uchybieniem terminów przekraczaj�cym 14 dni (chyba �e opó�nienie dotyczy mniej ni� 2 proc. nale�no�ci za dany miesi�c).
Stanowi o tym art. 26a ust. 1a1 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i spo�ecznej oraz zatrudnianiu osób niepe�nosprawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 511 ze zm.)".
Wi�cej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 31 stycznia 2019 r.